Idag har en av våra stora svenska morgontidningar en helsidesannons med rubriken”Svensk Alkoholpolitik är inte så effektiv som vi tror”. Bakom annonsen står Sveriges Bryggerier och The Brewers of Europe. Anledningen är förstås det Expertmöte om Hälsa och Alkohol som arrangeras just nu i Stockholm. Annonsen är skriven på svenska och engelska. När IOGT-NTO försökte få in en debattartikel om alkoholreklam inför konferensen fick vi av samma tidning veta att dels var ämnet inte så hett, och dels brukade man inte ta in material på engelska. Vad kostar en helsidesannons? 100 000? Kanske 200 000? Hostar man upp det så blir det tydligen jätteintressant med både alkoholreklam och texter på engelska. Jag skall förstås inte namnge tidningen, men tillåter mig ändå att undra vad en förre detta politisk chefredaktör som Svante Nycander skulle tycka om detta: Att svenska idéburna organisationer får ytterst litet utrymme att debattera de frågor som står överst på listan under vårt ordförandeskap i EU. Och att alkoholkapitalet får hur mycket utrymme som helst. Om de betalar, förstås.
Vad står det då i annonsen? IOGT-NTO:s verksamhetschef Peter Moilanen reder idag ut begreppen på ett utmärkt sätt på iogt.se :
Han bemöter nedan de påståenden som förs fram i annonsen:
”Trots en av världens högsta alkoholskatter dricker svenskar varken mer eller mindre än övriga Europa”
Vårt svar är att Sverige är ett land som ligger i absoluta botten av samtliga EU-länder när det gäller konsumtionsnivåer. Enligt den välkända studien ”Alcohol in Europe” av Anderson och Baumberg är det bara Malta som dricker mindre alkohol per invånare över 15 år. Och då är såväl den legala som den illegala alkoholen inräknad.
(http://ec.europa.eu/health-eu/news_alcoholineurope_en.htm)
”Mer än 30 procent av den alkohol vi dricker i Sverige är INTE köpt på Systembolaget eller på krogen” Vi svarar att
Systembolaget och restauranger står för 70 procent av den alkohol vi dricker, dvs redan där syns att det inte är MER än 30 procent från andra ställen. Den legala införseln, folkölet och hemtillverkningen står för ytterligare 21 procent. Kvar finns åtta procent som är smuggling. Allvarligt i sig, men inte på den nivå som Bryggarna vill påskina. Detta visar de som på regeringens uppdrag mäter vår konsumtion, SoRAD på Stockholms Universitet, för första halvåret 2009. http://www.sorad.su.se
”Kriminella ligor och personer förser svenska tonåringar med alkohol dygnet runt. Utan ålderskontroller och med lägre priser än på Systembolaget” vi svarar:
Det är absolut så att ovanstående är ett problem. Dessa problem möts bäst genom att polis och tull prioriterar denna typ av brottslighet. Under tiden får vi ändå glädja oss åt att den generella svenska alkoholpolitiken visat sig så effektiv att svenska ungdomar minskat sin konsumtion de senaste åren, vilket få andra länder kan uppvisa. Svenska ungdomar berusar sig också i mindre grad än andra ungdomar i Europa. http://www.can.se
”Den svenska alkoholpolitiken har skapat en okontrollerbar svart alkoholmarknad” Vi svarar:
Detta ligger i betraktarens ögon. Med en smuggling på totalt åtta procent är det enligt vårt sätt att se att ropa väl högt om att den svarta alkoholmarknaden skulle vara okontrollerbar. 92 procent konsumeras ju från legala källor. En prioritering av denna brottslighet av polis och tull skulle få ner detta.
Däremot kan svenska politiska beslut äventyra alkoholpolitikens framtid. Därför är det viktigt att:
– Behålla de höga skatterna
– Att göra det svårare att få tag i alkohol genom färre ställen och begränsade öppettider
– Att inte äventyra alkoholmonopolet genom att införa gårdsförsäljning av alkohol
Väl rutet!
Starkt och stringent!
Pingback: Lögn, förbannad lögn & statistik!
Pingback: Ministern: “Bryggarna helt oseriösa” | Accent – en tidning från IOGT-NTO
Bra Anna!
Mycket intressant och bra skrivet!
Pingback: Stoppa bryggarna - bryggarna ljuger! | Niklas.in
Pingback: Jag är den nya nykterhetstanten « Lindrig huliganism
Pingback: Bryggarkritik mot expertmötet | Drugnews