Andrum i Osslunds anda

Det går så fort i maj. Jag kliver av ett par dagar. Jag åker norrut och andas långsammare. Med mig i väskan har jag en present från en god vän med snille och smak. Han gav mig en bok med Helmer Osslunds bilder.

Av Wikipedia lär vi oss att Osslund föddes som Åslund, men ändrade sitt namn till Osslund vid flytten till Amerika, för att det språkmässigt skulle se bättre ut. Hans specialitet var norrländska landskap, ofta målade på smörpapper. Osslund är även känd som en god porträttmålare. Som ung arbetade Osslund som dekoratör i konstindustrin. Han började att studera vid Académie Colarossi i Paris våren 1894. Som ende svensk studerade han sedan för Paul Gauguin. Osslund tillbringade flera månader på målarvandringar i de norrländska ödemarkerna. Vid dessa vandringar var smörpapper lättare och behändigare att ta med och hantera än vanliga målardukar. Hans expressiva måleri ligger modernismen nära och kom att påverka bland andra Leander Engström. Exempel på målningar är Före Stormen, Midsommar Nuolja (1922, olja på pannå) och Höstafton vid Nordingrå.

I Granvåg utanför Sollefteå hade han under lång tid sin atélje och sommarbostad.

Till Granvåg tänker jag paddla i helgen och tänka lite extra på Osslund. Tillbaka på måndag.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

