Vad som spelar roll

När jag tänker på vad jag har lärt mig sedan 1997 då jag kom in i IOGT-NTO:s förbundsstyrelse och den utveckling jag varit med om att driva sedan dess, då känner jag mig inte skräckslagen utan stolt inför mitt alldeles färska ordförandeskap. Och när jag tänker på att jag nu får möjlighet att leda organisationen tillsammans med alla er, så känner jag mig trygg och full av arbetslust.

Men det behövs också något mera. Om jag inte hade haft ett enormt stöd runt omkring mig privat så hade jag aldrig kunnat ha detta engagemang. Min livskamrat, Per-Anders, som är något så unikt som en jämställd man i praktiken. Mina svärföräldrar, varav Åke Lindgren som fick Veteranmedalj på vår kongress i torsdags, som stöttar oss i vått och torrt och får vår vardag att gå ihop. Barnens gudmödrar, Sofia Modigh och Åsa Hagelstedt, som finns där när vi behöver er. Våra vänner som hjälpt oss så mycket genom åren, varav jag särskilt vill tacka Mai och Sven.

En otrolig viktig person i mitt liv, som var på kongressen när jag blev vald, är Pappa. Jag vet att han egentligen inte ville att jag skulle ta på mig det här, men jag vet också att han är väldigt stolt och det betydde så mycket för mig att han var där. Det som vi gick igenom tillsammans i vår familj på grund av missbruk unnar jag ingen.

Den finländske författaren Tommy Hellsten brukar säga att ha en alkoholberoende i familjen är som att ha en flodhäst i vardagsrummet. Jag tror inte att han vet vad han pratar om. Att ha alkoholproblem i familjen innebär att djävulen själv flyttar in med sitt pick och pack och ser en i vitögat.

Jag får ofta frågan varför jag pratar om min mammas missbruk offentligt. För det första gjorde jag inte det medan hon levde. För det andra vill jag göra det för att stötta alla som lever som vi gjorde, och som tror att de är ensamma. Jag vill visa hur vanligt detta är och att det kan drabba vilken familj som helst. Min mamma var en fin människa, men hennes missbruk förstörde hennes liv och min familj.

Min pappa och jag är överens om att jag skall prata om det här, för att bidra till en förändring. Fler ska få hjälp och kunskap. Om jag kan hjälpa en enda att inse att han eller hon är värd ett bättre liv så har jag lyckats. Det är från mina egna erfarenheter mitt engagemang kommer. Jag vet vad alkohol kan göra med människor och det är därför jag tjatar om införselkvoter, höjda skatter och bättre kontroll över tillgängligheten.

Jag brukar bli uppmanad att inte ta allt så personligt. Men det är precis vad jag gör. För mig är IOGT-NTO på liv och död, för jag vet vad vi kan göra för skillnad. Därmed inte sagt att man måste ha erfarenhet av missbruk för att ha ett engagemang. Det som är styrkan i vår organisation är att här finns alla åldrar, alla slags erfarenheter, alla politiska färger, alla trosuppfattningar – eller ingen alls. Vi är en mångkulturell organisation i ordets vidaste och bästa bemärkelse. Detta ska vi vara rädda om!

För mig är IOGT-NTO som sagt på liv och död. Men: Jag kommer inte att ha IOGT-NTO överst på listan! Överst på min lista står min familj!

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vad som spelar roll

  1. Anne-Li skriver:

    Det känns så himla bra att just du är förbundsordförande i IOGT-NTO.

  2. Mats Gunnarsson skriver:

    Toppen Anna, klokt skrivet. Igår sa jag grattis men borde sagt tack istället. Tufft men väldigt nödvändigt att vi får någon med din unika blandning som ledare.

  3. Jens Lindh skriver:

    Grattis igen! Hoppas vi ses snart.
    Kram!

  4. Marina skriver:

    GRATTIS GRATTIS ANNA!
    Vi tror på dig!
    Marina & Svinto

  5. Anna Fälgkors skriver:

    Grattis! Jag är så glad och stolt! Önskar så att jag hade varit där när du blev vald. Jag funderar nästan på att gå med igen, men jag ser mig ännu som hemlig lobbyist i det hemliga sällskapet Medeldrickarna :-)

    Pussa familjen, Petter hälsar!

Kommentera

