En annan del av mitt hjärta

Så ofta jag kan åker jag till Frankrike som jag betraktar som mitt andra hemland efter att ha bott där i fyra olika omgångar. Och för varje gång har vi också blivit en till i familjen! Vi har bott i allt från iskall lägenhet med kackerlackor och utsikt över Sacré Cœur i Montmartre till tjusig vindsvåning i de snofsiga kvarteren, där vi visserligen betalade en obscen summa pengar i hyra varje månad men å andra sidan kunde leka att vi var del av la petite bourgeoisie.

Barnen kan den franska de behöver för att ta sig fram på bästa sätt (det vill säga de vet hur man säger ”lägg av”, ”ursäkta mig” och ”var ligger närmaste Star Wars-affär, tack”.

 Å tjänstens vägnar blir det oftast Paris eftersom jag ingår i en forskargrupp på Sorbonne (Université Paris IV) som under ledning av Mireille Huchon studerar fransk renässanslitteratur och filologi. Det var också hon som opponerade på min avhandling när jag disputerade 2005. Jag försöker delta i gruppens sammanträden fyra gånger om året.

När jag är i Paris och jobbar håller jag helst till på vänstra stranden, på favorithotellet Grand Hôtel des Balcons Det är ett underbart litet jugendhotell (mycket märkligt att det heter ”Grand”) i hjärtat av latinkvarteren. Till dess förtjänster hör att de serverar en underbar frukost, något som ytterst få franska hotell kan ståta med…

 När vi åker på semester blir dock gärna till Bretagne, eller som nu på senare år till Provence. Vi hyr, i år igen, ett litet hus i Meyreuil strax utanför Aix-en-Provence, mitt i Cezannes hemtrakter och med Mont St Victoire tronande i bakgrunden. Här är det nära till den franska vildmarken, vandring, paddling… och så förstås solen och MATEN!   

I sommar blir det Meyreuil i två veckor, och då ska jag vara HELT ledig och bara ta hand om de mina.

Det här inlägget postades i Franska favoriter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

