Klokt skrivet om gårdsförsäljning

Elin Lundgren, engagerad IOGT-NTO-medlem, lärare och skicklig ledarskribent i Ljusdalsposten skriver i veckan så bra om Sveriges bryggerier och deras hycklande marknadsföring att jag bara måste citera henne:

Sveriges bryggerier. En modern bransch med stolta traditioner. Det är så de ser på sig själva, organisationen som vägrar se sig som en del av det gigantiska samhällsproblem som alkoholen utgör. […] Tillgången vill de öka. Sveriges bryggerier välkomnar Jordbruksverkets remissvar om gårdsförsäljning av alkohol. Det är meningen att vi ska färdas runt i landet och köpa med oss whiskey, vin och öl hem som souvenirer. Okej, vykort är inte helt lattjo, men de gör inte att pappa blir konstig till helgen.

Jordbruksverket tycks vilja göra gårdförsäljningen till enbart en jordbruksfråga utan att ta folkhälsan med i beräkningarna. Näringsminister Maud Olofsson framställer gång på gång en eventuell framtida utveckling med gårdförsäljning i Sverige som något harmlöst, småskaligt, bra för glesbygden och det lokala näringslivet. Men vi vet, tack vare andra som provat (t ex Finland) att gårdförsäljning i stor utsträckning driver upp konsumtionen. Varje enskilt försäljningsställe kan tyckas obetydligt, men sammanlagt leder det till många, många fler ställen som säljer alkohol. Och dessutom ofta till bilburna kunder och semestrande familjer med småbarn! Och småskaligheten lämnas snabbt därhän, det har vi kunnat se i bland annat Finland. Vi vet också att gårdförsäljningen skulle kunna bli spiken i kistan för det svenska monopolet, dvs Systembolaget. Att skapa ett sådant hot känns helt onödigt idag, när vi vet att Systembolaget har större stöd än någonsin hos svenska folket: De allra flesta av oss tycker att det är helt ok att handla alkoholen (eller alkoholfritt!) på ”systemet”, för att vi vet att monopolet är en del i det stöd som finns för de 10% av den vuxna befolkningen som har egna problem med alkohol. Detta stöd utgörs av den svenska alkohopolitiken, väl värd att värnas. Systembolaget själva har en smart lösning på frågan om gårdförsäljning: De säljer gärna lokala produkter i sina lokala butiker, samtidigt som de självklart måste ta  hänsyn till EU-lagstiftningen. Vi får hoppas att Jordbruksverket och alla andra är mera måna om den svenska folkhälsan än om Sveriges bryggeriers krassa affärsintressen.

 

 

 

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s