Om man drömmer om Paris…

ccs_hotel_porten

Imorse, när jag skulle sätta mig på cykeln, drabbades jag plötsligt av en akut längtan till min andra hemstad, Paris. Det var något med hur luften doftade i morse – som i Paris! Någon gång i september brukar en annorlunda doft smyga sig in på Paris gator. Den tunga, dammiga sommardoften med stråk av blommor, pustar från floden och stekhet asfalt får ge efter för något annat. De svala nätterna gör att gatorna doftar friskt när morgonsolen letar upp de skuggiga delarna av kvarteret. Tack och lov skall jag dit i oktober och jobba igen och stilla min parisabstinens. Jag drömmer mig tillbaka till mina veckor i Paris i juni då jag fick bo på kulturhuset mitt i Marias-kvarteren och njuta av en fantastisk arbetsro. Det var bara jag, husmusen Bertrand, datorn och ett kreativt flöde som gjorde att forskningsartiklar och uppslag landade i datorn som blixtnedslag. Kulturhuset i Paris har varit en magisk plats för tusentals forskare, författare, konstnärer, journalister, fotografer och andra som genom åren varit i akut behov av arbetsro och inspiration.

Kulturhuset i Paris, som ingår i Svenska institutet (SI), har sedan en tid tillbaka hotats av nedläggning men får nu vara kvar. Det är glädjande att regeringen nu givit besked om att det svenska kulturhuset i Paris inte är hotat. Svenska institutet i Paris är Sveriges enda kulturhus i utlandet. En aktiv mötesplats för svensk-franska och internationella kultursamarbeten i ett magnifikt palats i Maraiskvarteren. Här ryms utställningslokaler samt film- och konsertsal, en konstsamling, kurser i svenska för 200 fransmän per vecka, gästbostäder för svenska forskare och kulturarbetare samt konferensmöjligheter och en lummig trädgård. På innergården finns även publiksuccén le Café Suédois som lockar med hembakade specialiteter. I all verksamhet eftersträvas lokala samarbetspartners, institutioner såväl som enskilda. Detta är Svenska institutets avdelning i Paris och besöks årligen av drygt 100 000 personer. OM DU ÄR I PARIS OCH VILL NJUTA AV GOD OCH BILLIG FIKA I ETT 1500-TALSPALATS ELLER SE EN AKTUELL SVENSK-FRANSK UTSTÄLLNING, TA DÅ EN SVÄNG TILL 11, RUE PAYENNE I MARAIS. EN OAS FÖR ALLA!

Det här inlägget postades i Franska favoriter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

