Bryggarnas vd pratar i nattmössan. Igen.

Idag kom ett riktigt bottennapp i den långa raden av desperata utspel från Sveriges Bryggerier. I ett pressmeddelande får vi veta att deras styrelse har antagit Riktlinjer för marknadsföring av alkoholdrycker i syfte att ytterligare tydliggöra det ansvar de tar för att inte skapa missbruk och skadlig konsumtion av alkohol i Sverige.

Det är så man kan skratta ihjäl sig, om det inte vore så sorgligt. Bryggarna VET att det är de som dricker mycket – ofta för mycket – som köper den större delen av deras produktion. Om en skadlig konsumtion inte fanns skulle de inte tjäna tillräckligt mycket pengar. Så enkelt är det. Jag citerar deras vd som med en druckens envishet fortsätter hävda följande:

– Självreglering av branschen själv är bästa sättet att hålla efter överträdelser av de riktlinjer och rekommendationer vi antagit, säger Cecilia Giertta, vd på Sveriges Bryggerier. Att branschen tar ansvar mot missbruk och skadlig konsumtion är självklart.

Häromveckan publicerade jag och ett antal europeiska experter inom alkoholområdet en debattartikel där vi kräver förbud av alkoholreklam i EU:s medlemsländer. Detta eftersom en rad undersökningar visar att väldigt många påverkas, och att alkoholkonsumtionen ökar på grund av reklamen.

I en replik förordar denna Cecilia Giertta, precis som i dagens pressmeddelande, istället självreglering när det gäller alkoholreklam.

Nyligen har Sveriges bryggerinäring haft helsidesannonser i svensk dagspress där de för fram sin liberalare syn på alkohol och alkoholpolitik. Folkhälsominister Maria Larsson har avfärdat deras utspel som oseriöst.

I en rapport framtagen för Europeiska kommissionen konstateras att den självsanering som alkoholindustrin förespråkar inte visar på särskilt goda resultat. Strikta regleringar är effektivare. Det är egentligen självklart. Det inser förstås också Sveriges Bryggeriers vd. Det är också anledningen till att hon inte vill ha förbud mot alkoholreklam utan istället en verkningslös självreglering.

Alkoholindustrin vill tjäna pengar på sina produkter, inte begränsa dem. Därför vill de fortsätta med sin reklam. Svårare än så är det inte.

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bryggarnas vd pratar i nattmössan. Igen.

  1. Ping: Dagens självmål från alkoholindustrin | Niklas.in

  2. Martin Kjellin skriver:

    Bra inlägg! Som du är inne på vet man som vanligt inte om man ska skratta eller gråta när alkoholindustrin är i farten. Dock blir jag lite fundersam när du skriver ”Bryggarna VET att det är de som dricker mycket – ofta för mycket – som köper den större delen av deras produktion”.

    Vi i nykterhetsrörelsen brukar ju på goda grunder hävda att det är de så kallade måttlighetsdrickarna som står för den största delen alkoholkonsumtionen och därmed alkoholskadorna, vilket orsakar det som är känt som preventionsparadoxen, det vill säga att effektiva åtgärder mot alkoholskador ska ta sikte på hela befolkningen, inte bara på dem som dricker mest.

    Sedan håller jag gärna med om att även det som allmänt uppfattas som måttligt bruk av alkohol är att dricka både mycket och för mycket, men jag undrar om inte en genomsnittlig läsares tankar snarare går till en person med allvarlig risk för alkoholberoende än till en ”ett glas vin”-Svensson.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s