Nu även Euskefeurat

Av alla rockband jag följt se’n jag var 11 år och fick följa med Pappa på min första Lundell-konsert måste ju ändå Euskefeurat vara det coolaste. I söndags njöt jag av dem på Scala-teatern i Stockholm och känslan sitter kvar länge. Det bästa som hänt se’n kriget var nog när detta Pite-band – vars namn betyder, typ, ”utskamfilad” – återförenades 2005 efter 11 års uppehåll. Deras ömsinta, humanistiska texter om avfolkning, kärlek, skotrar, lingonplockning, EU, älvar och annat livsviktigt har följt mig som gamla vänner.

På spelningen i söndags konstaterar jag att ovanligt många låtar – men fortfarande med stort hjärta och glimten i ögat – handlar om alkoholens baksidor. Och självklart älskar jag dem ännu mer när de står upp för min hjärtefråga. Flera fans var besvikna för att det var Bengt Ruthström och inte Ronny Eriksson som sjöng ”Det mesta rår nog spriten för”. Men ja ä ju som svag för n’Bengt, ja. Ett utdrag ur denna hyfsat nya sång de kallar ”en modern IOGT-låt” (ha, ha):

Jag har en minneslucka som står lite grann på glänt
så därför kan jag inte riktigt säga vad som hänt men…
Det står en skördetröska på trottoaren härutanför

Det är klart det kan vara slumpen men…
Det mesta rår nog spriten för

[…]

Det sista som jag minns det var att jag var så plakat
att jag till och med höll med i diskussionen med en moderat
det kanske…
var förvirring eller kanske någon mindre hjärntumör
Jag kan också ha hört fel men…
Det mesta rår nog spriten för.

 

euske%20med%20logo%20mini

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

