Kaxiga EU-parlamentariker hjälps åt över blockgränsen

Även om alkoholpolitiken börjar diskuteras allt mer i Sverige och EU är det ju fortfarande en ganska osexig fråga för många politiker som inte gärna står upp för den när det blåser till. Tack och lov att det finns undantag! Jag har ju kramat politiker på den här bloggen förut, men nu börjar det bli dags att gå längre än så. En puss på ena kinden vill jag ge till Anna Hedh (s), Alf Svensson (kd), Cecilia Wikström (fp) och Carl Schlyter (mp) för att de håller den alkoholpolitiska fanan högt i EU. En puss på andra kinden får de för att just de fyra, som alla är EU-parlamentariker, driver dessa frågor över blockgränsen.

De gör mycket bra saker hela tiden: Tidigare i höstas ordnade t ex Anna Hedh och Alf Svensson ett mycket bra seminarium i EU-parlamentet, tillsammans med bland andra IOGT-NTO och våra samarbetspartners, om alkohol och graviditet. I dagarna ställer Anna Hedh en fråga till komissionen om alkoholreklam. Och i Aftonbladet kan vi nu läsa deras gemensamma upprop, varav jag citerar delar här:

I Europa pågår en långsam men viktig förändring inom alkoholpolitiken. När EU 2006 antog en alkoholpolitisk strategi var det ett genombrott och ett närmande till Sverige och övriga nordiska länder. Mer fokus ligger nu på folkhälsa och mindre på jordbruks- och produktionsintressen. En utveckling som Sveriges är starkt drivande i.

I land efter land genomförs åtgärder som syftar till att minska negativa effekter av den ofta omfattande alkoholkonsumtionen. Frankrike har infört varningstexter på alkoholprodukter samtidigt som straffen för den som kör rattfull skärpts. Skattenivån på alkoholområdet är generellt på väg upp inom EU. I Finland höjs nu åter alkoholskatterna efter negativa erfarenheter av en tidigare sänkning.

Därför är det med viss förvåning vi tar del av den svenska debatten om så kallad gårdsförsäljning. Den förs som om frågan kan reduceras till att gälla ifall några strävsamma svenska vinodlare ska få sälja en flaska eller två av sitt närodlade vin till besökare. Frågan är större än så. På samma sätt som fri konkurrens ger fördelar i ekonomin i sin helhet, ger den – ur folkhälsoperspektiv – nackdelar på alkoholområdet. Där ger fler aktörer, lägre priser och bättre tillgänglighet högre alkoholkonsumtion, fler alkoholskador, högre kostnader för samhället och mer lidande för enskilda. De sambanden behöver vi inte gå till en entydig forskning för att få bekräftade, de finns mitt framför ögonen på oss i flera EU-länder där folkhälsa ännu väger lätt inom alkoholpolitiken.

Sveriges möjligheter att bedriva en restriktiv alkoholpolitik vilar bland annat på det undantag för Systembolagets detaljhandelsmonopol som den dåvarande borgerliga regeringen i förhandlade fram med EU, och som sedan slagits fast av EG-domstolen. Detta undantag förutsätter att en princip om icke-diskriminering tillämpas, och som innebär att alla producenter av öl, vin och spritdrycker ska behandlas lika. Att ge någon producent möjlighet att vid sidan av detaljhandelsmonopolet sälja direkt till konsument skulle vara ett brott mot denna princip, och skulle göra att det svenska detaljhandelsmonopolet på goda grunder kunde ifrågasättas.

Precis som den alkoholpolitiska utredningen och folkhälsominister Maria Larsson drar Hedh, Svensson, Wikström och Schlyter slutsatsen att gårdsförsäljning inte är förenlig med de begränsningar som EG-rätten innebär för Sverige.

Nu får vi bara hoppas att alla andra är lika kloka som våra EU-parlamentariker!

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s