Vad har ALF med IOGT-NTO:s förbundsstyrelse att göra?

Jag älskade ALF när jag var tonåring. Någon som minns denna sitcom som började sändas 1986?  ALF (som egentligen hette Gordon Shumway), var ju den självgode utomjordingen som bodde hos familjen Tanner sedan han störtat med sitt rymdskepp i deras garage. Där levde han sedan ett traditionellt amerikanskt familjeliv, samtidigt som ingen utomstående fick veta att han var där. För mig som var En Duktig Flicka i en dysfunktionell familj som levde tre mil utanför Sollefteå, var han helt underbar: Han tog ingen skit, hela han var ett enda stort FUCK YOU till alla normer, fasader och förväntningar. Hans älsklingsrätt var Levande Kattunge i Baguette. Han letade rätt på familjens gömda julklappar och öppnade dem. Han utgick från att världen vad till för honom. Han hade sett universum!

Nu har jag blivit bättre på att bli förbannad och att inte ta någon skit (ok, ibland, då…). Och har ofta väldigt kul på jobbet. Till det roliga hör sammanträdena med IOGT-NTO:s förbundsstyrelse: Grymt bra och kloka människor som BÅDE för tuffa, strategiska diskussioner OCH har kul ihop.

Vår maskot heter Krister. Han är en väldigt gammal krokodil med vassa tänder som kan vara häpnadsväckande snabb när det behövs. Men häromdagen dök det upp ett desperat meddelande i min mailbox. Det kom från Kristers familj och löd:

… nu måste du komma hem och ta hand om familjen. Medan du varit borta och försökt imponera på Godtemplarna har en Alien som kallar sig Alf börjat jaga både mig och Krokis. Häromdagen hade han honom i munnen. Som tur var så sprang en katt, Alfs favogodis, förbi så han släppte  Krokis och mumsade i stället på katten. Det är bara en tidsfråga innan något allvarligt händer. Uppför dig som en man och kom genast hem. Dillan o Krokis

ALF har alltså aldrig lämnat mig. Han är tydligen beredd att göra ganska drastiska saker för att fånga min uppmärksamhet. ALF, jag lovar: You were always on my mind!

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad har ALF med IOGT-NTO:s förbundsstyrelse att göra?

  1. Alf skriver:

    No problem!

Kommentera

