Emelie Ratou i snön

En inspirerande pionjär inom nykterhetsrörelsen är Emelie Ratou som efter förra sekelskiftet kuskade runt som resetalare i landet. Hon grundade bland annat Vita Bandet men hade många järn i elden. Hon skapade många fina liknelser som håller än idag, som det om snöflingan som ensam är helt kraftlös, men som tätt sammansluten med många andra snöflingor kan försätta berg, stoppa lokomotiv och annat som kan behövas ibland i denna galna värld.
Jag kände mig litet som henne på måndagen när jag gav mig ut på turné för att tala nykterhet i mitt barndomslandskap Ångermanland.  
Träffade kommun- och landstingspolitiker och andra organsiationsvänner i Ö-vik på morgonen, talade sedan för ett fullsatt kommunfullmäktige i Sollefteå, gjorde intervju till Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda om Vit Jul och P4 Västernorrland om Aids och Alkohol. På kvällen blev det föreningsbesök i Övre Ådalskretsen. Där hade många äldre och yngre vänner från min gamla UNF-tid i Resele, Sollefteå och Junsele samlats och vi hade en så fin kväll tillsammans. Vi talade om allt kul vi hade haft; revyer, kanotfärder, discon och läger.
Det mest rörande som hände under dagen var att jag fick åka förbi Drömme och träffa den gamle nestorn Tage Häggström en stund. Hans kropp orkar inte mycket längre, men han var kristallklar i huvudet och vi talade om sådant som var viktigt.
 
Nu ska jag vara ledig i två dagar och gå på ekorrspaning i den snötyngda skogen med pappa och varsin sparkstötting (ett underskattat nöje). Så ikväll blir det squirrel sandwich framför brasan. Nä, jag bara skojade.
Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

