Julglädje eller ångest?

Hemma hos oss turas vi just nu om att representera Vinterkräksjukan respektive Jätteförkylningen. Ingen orkar städa. Ingen orkar införskaffa en skinka. Med skakiga händer slår jag och maken med gemensamma krafter in en julklapp i taget.

Men jag är LYCKLIG. För att jag har en liten familj att fira jul med. För att jag hade råd att köpa julklappar. För att jag inte bor ihop med någon som är beroende av alkohol. Jag vet inte vem jag skall tacka? En högre makt? Tomten? Ödet?

Jag vet att mina vänner häcklar mig för att jag alltid är så jävla tacksam. Men det skiter jag i. Jag säger Tack i alla fall. Tack för att jag, som växte upp i en familj med beroende, får fira en nykter jul i år. Tack för att det kom snö. Tack för att jag får sitta i soffan med min familj (varav bara en kräks just nu) och titta på TV och fnissa år Johan Glans på DVD. Tack för att vi har vänner som tänker hälsa på när vi repat oss.

Tack Pappa för den fina midvinterbilden från Ångermanälven:

Om du som läser det här inte får fira en Vit Jul för att Alkoholen har flyttat in hos er, vill jag bara säga: Du är INTE ensam. Och du förtjänar något BÄTTRE. IOGT-NTO:s nummer för små och stora alkoholproblem håller öppet över jul: 020-80 80 80.

Om du är nyfiken på något av de flera hundra alkoholfria julaktiviteter som genomförs av IOGT-NTO-rörelsen runt om i landet så gå in på

Vit Jul:s hemsida

Just nu är det minst 61 000 svenskar som deklarerat att vi tänker fira en Vit Jul. Sist jag kollade hade Vit Jul-kampanjen nästa 40 000 fans på Facebook. Vi är många som vill ändra på saker. Det är inte försent.

God Jul.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Julglädje eller ångest?

  1. Sandra skriver:

    Jag tyckte det lät så fint. Grattis till att ni lyckats ordna det så bra.

Kommentera

