Aurora Borealis

…är det latinska namnet på norrsken. Så vansinnigt vackert. När vi skaffade ny guldfisk för att den gamla tagit slut föreslog jag att den skulle heta Aurora. Såå stiligt. Örådet på Reimersholmsgatan 77 röstade omedelbart ned detta. Fisken fick heta Abbe. Nåja, det började ju i alla fall på A.

Jag brukar längta mig sjuk efter den värmländska (ni vet; sovande herrgårdar, vargar, slädar…) och ångermanländska (ni vet; dimman över älven, domherrarna, rimfrosten på timmerväggen) vintrar, men i år har ju snötyngda träd gått att nosa upp även i Stockholm. Det enda jag verkligen saknat är Aurora Borealis, norrskenet, i skogen ovanför Pappas hus.

Igår blev jag lycklig som ett barn när en notis i Dagens Nyheter förklarade vad norrsken beror på. Jag har ju haft nästan 38 år på mig att ta reda på detta, men det har liksom inte blivit av. Men nu vet jag:

Norrsken beror på att elektroner och protoner kommer in i atmosfären från rymden. I atmonsfären krockar elektronerna med atomer i luften. Atomerna får då mer energi och när de återgår till sitt vanliga tillstånd sänder de ut sin extra energi i form av ljus – som blir norrsken.

Skälet till att det bara syns nära polerna (det heter förstås Aurora Australis, sydsken, på södra halvklotet), är att elektronerna följer jordens magnetfält.

ÄR det inte vackert? Förklaringen är så fin att man får lust att översätta den till franska…

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Aurora Borealis

  1. Anders R skriver:

    Nå, blir det en fransk översättning? :-)

Kommentera

