Historier om hopp

Eftersom jag har växt upp med en mamma som i över trettio år slogs mot ett beroende utan att vinna kampen så vet jag, jag känner i kroppen, hur fruktansvärt svårt det är att vinna över beroendet. Jag har ganska svårt för människor som säger ”jag hatar alkoholister” eller varför inte ”jag hatar knarkare”. Jag vet att ingen tänker att ”när jag blir stor ska jag bli missbrukare och förstöra livet för alla runt omkring mig”.

Sedan vet jag också att människan har en egen vilja och att vi kan åstadkomma mycket bara vi vill. Jag önskar bara att de som dömer kunde få krypa under skinnet på en medmänniska som är beroende, bara för en dag, för att få insikt om vilken ofattbart stark kraft det är man har att slåss emot. Jag vet att min mamma inte VILLE sätta flaskan före jobbet, hälsan, ekonomin och kanske värst av allt, sin familj. Men hon rådde bara inte på sin bästa vän, eller fiende, nämligen Explorer, ni vet flaskan med de fina rödrandiga seglen. Undrar förresten om till exempel Vin- och Spritleverantörernas förening känner sig stolta över hur kraftfulla deras produkter i allmänhet kan vara?  

Eftersom jag ser denna enorma kraft i aktion så gott som dagligen kan jag inte låta bli att betrakta alla de medlemmar i IOGT-NTO som jag möter, som har har besegrat sitt beroende och som nu är engagerade i vårt kamratstöd, som mirakler. Även om jag vet att det kanske inte handlar om mirakel utan om en stark vilja att leva, starka anhöriga, bra behandling och så vidare. Och jag dessutom vet att den nyktra vägen inte alltid är spikrak. Vi har medlemmar som tar återfall, så är det. Vi har medlemmar som sviker sina barn. Igen. Men å andra sidan finns det människor som utan problem alltid är helnyktra men som inte är felfria i alla fall. Jo, faktiskt.

Jag är tacksam och stolt över att IOGT-NTO rymmer medlemmar som varit helnyktra i flera generationer och medlemmar som kämpar med sin nynykterhet varje dag. Och att organisationen rymmer medlemmar som jag själv, som vuxit upp i en familj med beroende men som ändå fått många chanser och mycket kärlek i livet.

På detta tema fick jag en länk idag av världens bästa kommunikationschef Johanna Berkquist. En länk till Youtube som jag gärna delar med mig av. Jag tillägnar den alla som lever i skit och elände på grund av alkohol och passar på att säga: Du är värd något bättre. Tro mig.

Savage Garden – Two Beds and a Coffee Machine   

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

