Girl Power i Paris

När jag bara inte orkar med fler döda män från den franska renässansen (de där jag förväntas ägna mig åt när jag är i Paris och forskar) brukar jag smita ut från biblioteket och snabbt ta mig till Jardin du Luxembourg, denna absolut fantastiska park, vänstra strandens ”lunga”. Fransmännen kallar den kärleksfullt för Le Luco. Parken har allt; bikupor, sköna stolar som värms upp till och med av vintersolen, TOALETT!, osannolika små barn i sjömanskostym (!) som kör radiostyrda båtar i fontänerna, bouleplaner, hemliga hörn med små päronträd som bara jag (?) vet om.

Men det bästa av allt är ändå DAMERNA! I början av 1800-talet beställde en företagsam person statyer föreställande franska drottningar, helgon och andra damer som var framstående så där i största allmänhet.

När du har varit i Paris ett par gånger och gjort eiffeltornet, louvren och vad man nu förväntas göra, så smit iväg till Luxembourgträdgården och låt dig inspireras av en långpromenad mellan till alla dessa imponerande kvinnor. Från franska Wikipedia har jag stulit en lista över dem alla:

”Reines, saintes et dames illustres de la France”

  • Marguerite d’Anjou 
  • Blanche de Castille
  • Anne de Beaujeu
  • Valentine de Milan 
  • Marguerite d’Angoulème 
  • Marie de Médicis
  • Laure de Noves
  • La Comtesse de Ségur 
  • Anne d’Autriche
  • Anne de Bretagne 
  • Marguerite de Provence 
  • Sainte Clothilde
  • Bara namnen i sig är ju inspirerande! Marie de Médicis står väl ut litet från de andra eftersom det var hon som beställde bygget av parken, som stod klar 1631. Då stod också hennes fontän klar. Själv kallade hon denna ljuvliga plats för ”La Grotte de Luxembourg” men alla andra kallar den la Fontaine Médicis. I bassängen framför fontänen kan man ibland se desillusionerade guldfiskar simma omkring, och i fontänens fond vilar en liten Venus ut i famnen på en panflöjtspelande yngling. Sämre kan man ha det.

    Om någon är nyfiken på alla de rejäla fruntimmer som står staty i parken så berättar jag gärna mera. Vill också tipsa om Senatens hemsida (den huserar ju i själva Luxembourg-palatset i parkens norra delar) :

    Le Sénat

    Där kan man bland annat se bilder på alla damerna och läsa deras historia.

    Jag nöjer mig här med att dela med mig av Marie de Médicis i vinterversion:

     Tänk, den som fick så’na kläder på jobbet…

    Det här inlägget postades i Franska favoriter. Bokmärk permalänken.

    En kommentar till Girl Power i Paris

    1. Therese Johansson skriver:

      Jag jag ju precis flyttat till Paris och upptäckte detta fantastiska ställe förra veckan. Ser framemot lunchbaguette i parken när det blir grönare.

      Sköt om dig!

    Kommentera

