Engagemanget är större än fifflet

I veckan genomförde Sektor3, tankemedjan för civilsamhället, ett mycket spännande seminarium under rubriken ”Engagemanget är större än någonsin”. Professor Lars Svedberg och teol. dr. Johan von Essen, båda verksamma vid Ersta Sköndal Högskola , presenterade färska siffror om svenskarnas ideella engagemang från deras aktuella befolkningsstudie. Deras presentation sändes även via webben och kan ses i efterhand på Sektor3:s hemsida.

Ett sådant seminarium – där det inte bara framgår att det finns 200 000 idéburna organisationer och 32 miljoner medlemskap (!) i detta lilla land, utan också att engagemanget ökar samt vilka former detta engagemang nu tar sig, borde rimligen vara en NYHET. Men, det är ju en positiv nyhet, och vilken journalist orkar gräva ner sig i det när man kan frossa i Röda Korsets bedragare och orimliga ersättningar, eller varför inte moderaternas misstänkta röstfusk…

Det är väldigt bra att alla idéburna organisationer granskas. Men ibland skulle jag önska att media någon gång OCKSÅ kunde lyfta fram det engagemang som visas i praktiken dag efter dag, vecka efter vecka av gräsrötterna i de organisationer vars ledare bevisligen trampar riktigt snett ibland. Jo, förresten, nu kommer jag ihåg att DN en dag, mitt i förra Röda Korset-härvan, lyfte fram en lokal avdelning i Mariefred där ett stort antal medlemmar handarbetade för att dra in pengar till organisationen. En äldre dam konstaterade lakoniskt att om hennes grupp fortsatte sälja hantverk i samma takt så skulle det säkert bara ta trettio år att tjäna in det af Donner misstänkt ha förskingrat.

Bra att härvan i Röda Korset reds ut. Men jag hoppas att damerna i Mariefred fortfarande kan sträcka på ryggen och känna attt det som DE gör fortfarande är lika bra, och att de kan känna sig stolta för att deras organsiation gör en fruktansvärt massa bra saker OCKSÅ över hela världen.

Dessutom hoppas jag att det som framkommit kan leda till konstruktiva diskussioner i många idéburna organisationer om vad det är för ledare vi väljer och vilken kultur vi skapar. Ibland verkar det i debatten som om många tror att Bengt Westerberg själv bestämt vilket arvode han skall ha. Han leder en demokratisk organisation där medlemmarna via sitt högsta beslutande organ bestämmer vilket arvode ordföranden skall ha. Jag är själv väldigt nöjd med att min egen organisation på vår kongress kan bestämma sig för att sänka mitt arvode rejält. Eller varför inte avsätta mig. Jag har för övrigt ett arvode, som ordförande för IOGT-NTO, som många säkert finner helt orimligt. (Att jag sedan har ett betydligt lägre arvode än min företrädare, för att jag är kvinna antar jag, och dessutom hälften av det för att jag är halvtidsarvoderad, ja, det är en annan femma: Se där, så fick jag in ett helt litet försvarstal i parentesen).

Om det plötsligt dök upp en ande ur en flaska (med alkoholfritt, förstås), skulle jag önska mig tre saker:

  • Att samtliga som är engagerade i idéburna organisationer avstår från att fiffla och trixa och ägnar sig åt att förbättra världen istället
  • Att alla de som INTE fifflar och trixar utan faktiskt gör världen lite bättre får samma utrymme i media som skurkarna.
  • Att alla de som utnyttjar den idéburna sektorn för fiffel och trix får varsin snigel på ögat. (Om du inte är tillräckligt gammal för den kulturspecifika referensen kan du skriva och fråga så skall jag förklara).  

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Engagemanget är större än fifflet

  1. Gun-Britt Karlsson skriver:

    Förr bestod ideella organisationer nästan enbart av folk som enligt Bengt Göransson ” bakade brödet, köpte osten, bredde smörgåsarna och sen betalade för att få äta upp dem.” Folkrörelsernas nutida professionalisering kontra det helt ideella obetalda arbetet innehåller en konflikt som vi behöver hantera klokt. Bl a genom att ha rimliga löner för de anställda. Jag tycker det är naturligt och bra att frågan uppmärksammas och diskuteras. Är lönerna inom IOGT-NTO öppet redovisade?

  2. Anna Carlstedt skriver:

    Tack för kloka tankar Gun-Britt! Jag tycker det är viktigt att man kan få reda på åtminstone hur lönerna för anställda på ledande positioner ser ut. Jag är osäker på våra formella skyldigheter där (vi är ju ingen myndighet). Men vet att t ex Svenska Kyrkans Tidning nyligen frågade om våra ledares/chefers löner och att vi då svarade på det. Je mera öppenhet desto bättre!

Kommentera

