Snön

Jag längtar efter snön. Fast jag bor i Stockholm där snön fallit sedan Lucia. Jag längtar efter snö i en annan kontext. Som snön var i byn Resele, tre mil utanför Sollefteå, där jag växte upp. Eller som den var i de djupa värmländska skogarna, där jag föddes.

I Stockholm är snön ett hinder. Vi halkar i den. Vi får djupfrysta klumpar av den i huvudet. Den stoppar tågen, bussarna, bilarna. Den får taken att rasa in.

I Resele, i Ådalen, där hjälper snön till. Snön är varm, så den skottas upp mot husgrunderna för att isolera. Snön raserar inte, den bär: Man kan gå kilometer efter kilometer på skoterspåren. Man kan åka spark på snön. Man kan köra bil på isen. Och skidspåren leder rakt in i den magiska skogen. Snön lyser upp, och när Månen stiger knallrosa över Strandhögberget gnistrar en miljard diamanter i snön och gör det ljust som på dagen.

I Orhan Pamuks roman SNÖ får snön en huvudroll vid sidan av poeten Ka som återvänder hem efter 12 år i exil. SvD:s recensent Magnus Eriksson skriver:

När Ka kommer till Kars faller snön. Snökristallerna blir också en överordnad symbol i romanen, som fångar upp både Kas poetiska drömmar och hans gryende kärlek till Ipek […] Men snön får också en konkret funktion. Den förändrar Kas seende. Den både döljer och konturerar. Under ytan i Kars döljer sig självmorden och de terroristiska stämplingarna, men även statsmaktens lögner, korruption och trakasserier. Snön förtydligar, lögnen och terrorn får tydligare kontur. Snön blir dessutom en återkommande bild i de dikter som Ka skriver som i ett rus, när han är i Kars. Och snön blir ett hot. Alla vägar bort från staden har spärrats.

Nu tänker jag lämna min stad, fast det känns som om alla vägar har spärrats. Jag skall norrut som en flygande and! Jag packar alla kläder man skall ha när man åker till ett ställe där snön är på riktigt. Jag kommer inte tillbaka från skogen och snön och månskenet förrän den 8 mars. Då finns det å andra sidan något att fira: Den internationella kvinnodagen. Hoppas det blir snöstorm då.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Snön

  1. peter liendeborg skriver:

    Denna vintern återkommer SNÖ i tankarna även i Sölvesborg.Ibland när man tittar ut genom fönstret pulsar det skumma personer genom snön .Bussarna går dock fortfarande

Kommentera

