Till Sakine Madon, kolumnist i Expressen

Hej Sakine!

Tack för många engagerande, tankeväckande krönikor i Expressen! I lördags lyfter du en aktuell fråga under rubriken ”farmor har rätt till sin whiskey”. Du skriver bland annat att ”Nykterhetsrörelsen borde lägga energin på annat än att haka upp sig på att gamla som vill ska serveras lite  dricka” och att det ”finns större samhällsproblem än så”. Som ordförande för IOGT-NTO har jag i ett antal sammanhang framhållit att alkohol eller inte på våra äldreboenden är en ganska liten fråga. Det största problemet i det sammanhanget är snarare ensamheten och utsattheten bland många äldre; att ingen hälsar på, att få har möjlighet att komma ut och röra på sig, att nedskärningarna gör att personalen inte hinner med. Ett stort problem är också att alkoholberoendet ökar lavinartat bland våra äldre under de senaste åren.

Men jag håller med dig om att det finns andra problem som är större, och det är de problemen som jag och andra inom IOGT-NTO försöker minska. Du vill att vi inte skall ägna oss åt onödig moralism. Det skulle aldrig falla mig in att lägga några MORALISKA aspekter på alkohol. Jag vet att de flesta vuxna dricker alkohol och att de flesta förknippar det med något positivt. Men du och jag vet också att 10 % av oss vuxna svenskar är beroende av alkohol. Det betyder 600 000 personer. Om varje person med alkoholproblem har tre-fyra personer som står dem nära (vänner, familj, jobbarkompisar) så är det minst 2,5 miljoner människor som drabbas direkt av alkoholproblemen. Det är ingen liten grupp. Jag är själv uppväxt med en mamma som till slut dog av sitt alkoholmissbruk, så jag vet att beroende kan drabba vilken familj som helst och att INGEN som blir beroende vill att det skall drabba omgivningen. IOGT-NTO idag är fullt av medlemmar som har ett eget beroende bakom sig eller som är, liksom jag, uppväxta i en familj med beroende.

Det vore jättekul om du någon gång i din krönika ville lyfta det arbete vi gör för att landets minst 400 000 barn till missbrukare skall få det bättre, och den skillnad vi gör varje dag för människor som vill lämna sitt missbruk. Sedan förstår jag att du och andra tycker att det är osexigt när vi tjatar om systembolaget, alkoholskatterna, alkoholreklamen och gårdsförsäljningen. Men det gör vi ju för att vi efter många års forskning VET vad som faktiskt HJÄLPER om man vill minska drickandet och därmed minska skadorna i vårt samhälle. Jag förstår att du tycker att jag är en präktig moralkärring och att du skriver att vår organisation borde ägna oss åt annat. Men en vädjan är att att du i fortsättningen låter bli att ljuga när du skriver om oss: Vi har ALDRIG kallat den nya alkohollagsutredningen för onödig. Den är bland det viktigaste som hänt de senaste åren inom politiken. Det vi kallat ”onödigt” är den NYA utredningen om ev. gårdsförsäljning av alkohol: detta är nämligen redan utrett på ett utmärkt sätt i just denna nämnda alkohollagsutredning, så någon YTTERLIGARE utredning behövs inte. Men det är en annan historia.

Jag vill också passa på att tacka alla krönikörer som hjälper oss att (som en motvikt till normen med alla glamorösa bilder av alkohol) också lyfta alkoholens baksidor. Som under vår Vit Jul-kampanj nyligen t ex, då bland andra Hillevi Wahl, Katerina Janouch, Marcus Birro och Alex Schulman diskuterade vad vuxnas drickande innebär för barnen. Utan att moralisera. Det känns skönt att vi blir flera. Att i dagens Sverige utropa ”Rör inte min farmors whiskey” innebär att plocka många poänger. Däremot plockar man inga poänger på att ifrågasätta alkoholens ständiga närvaro. Skall man göra det så krävs ganska mycket mod.

Det här inlägget postades i Personligt, Politiskt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Till Sakine Madon, kolumnist i Expressen

  1. Ping: Blogginlägg kommenteras av Expressen « Politiskt påverkande pappa

  2. Sakine skriver:

    Hej,
    Tack för snabbt svar! Jag uppdaterade en bloggpost där jag svarar på detta:

    http://sakine.blogspot.com/2010/03/alkohol-pa-aldreboenden-ja-tack.html

  3. Ping: Blir man omyndig när man behöver äldreomsorg? « No size fits all

  4. sinikka naumanen skriver:

    Det beror på om man blir omyndigförklarar när man behöver omhändertagande samt omsorg när man blir gammal och krasslig-dels har man anhöriga eller nära vänner som orkar slåss om saker och ting-personen kanske har insjuknat i en stroke exempelvis och inte kan uttrycka sig längre på rätt sätt-ja -kanske har Afasi som ofta följer med en stroke( hjärnblödning) som ofta orsakar Afasi och förlamningar…Afasi , betyder att DU som patient Vet att du ska tex. säga JA men det blir Nej istället…lite förenklat förklarat…ja då o liknande situationer kan man faktiskt bli omyndig!
    sedan kommer dessa PSYKIATRISKA fallen som man lätt kan förklaras som omyndig speciellt för dessa stackare som inte har någon i omgivningen som kan förklara det som inte personen i fråga klarar inte själv just då!!
    Detta där om man ska servera wiskey till äldre om detta är rätt eller fel så personligen tycker jag att man ska ha ett värdigt liv tills sista andetaget!!
    Läkare bör kolla bara att i rätt mängd 2-4cl ofta rekommenderades av många kloka läkare förr i tiden för blodcirkulationen-för den stämningshöjande effekten-samt en god sömn osv…jag slutar med en slutkommentar..det har alltid funnits alkohol.totalförbud kommer ALDRIG att funka…men upplysning och föräldrar ANSVAR hjälper en bra bit för ungdomar att förstå att dricka måttligt! Sinikka Naumanen författare ”Häxkitteln” samt ”Vem ska ta ANSVAR?”

Kommentera

