En dag på inte-vilket-jobb-som-helst

Fick frågan av en kollega på universitetet idag: ”Men när du är ordförande för IOGT-NTO. På halvtid. Vad GÖR du hela dagarna egentligen? SÅ ofta kan ni väl inte ha styrelsesammanträde?

Bra fråga, tänker jag. Vad GÖR jag egentligen? Och tänker att jag det vore nyttigt att försöka svara på frågan genom att beskriva en vanlig dag. Som  igår, till exempel:

07.30 Äter frukost med familjen. Letar gympakläder. Får nästan hjärtslag när R lagt sin plastråtta vid tvättkorgen och jag snavar över den. Över råttan, alltså. Men R tycker det är jättekul.

08.30 Jag och Peter träffar en snygg, påläst, intresserad och klok svensk partiledare. Vi får berätta om IOGT-NTO:s valmanifest och får bra respons.

09.30 Jag träffar Nina, IOGT-NTO:s nya pressekreterare. Vi lär känna varandra litet, pratar strategier och rutiner och skrattar en hel del.

11-12.30 Tränar. Tänker att Friskis&Svettis (som C kallar Fuskis&Smitis) bidrar starkt till mitt välbefinnande och att de hjälper mig att hålla min toppform, det vill säga knubbig och vältränad.

12.30-14.30 Träffar en grymt bra journalist från Kyrkans Tidning som just nu gör ett väldigt intressant jobb om idéburen sektor. Håll utkik!

14.30-15.30 Fikar med min son C på Café Cinnamon, vårt favorithak på knivsöder. Försöker använda allt från medeltida tortyrmetoder till list, men får ändå inte ur honom något om den mystiska H för vars skull han vill bära helsvarta converse-dojor.

16.00-17.00 Landar i mitt och min vices lilla krypin på Klara Södra Kyrkogata. Försöker besvara fem miljoner mail på ett effektivt och klokt sätt. Går sådär.

17.00-18.00 Intervjuas av Eva Åhlström som skriver förslaget till IOGT-NTO:s verskamhetsberättelse. Försöker sammanfatta det viktigaste som hänt organisationen under 2009. Tur att vi har Eva som kan förädla det jag babblar om.

18.30-21.00 Middag med riksdagens socialutskott. Jättegod mat och dessutom goda samtal runt borden. Väldigt stimulerande att sitta i lugn och ro och diskutera viktiga saker med människor som inte håller med mig men som gärna debatterar med respekt och gott humör.

”Efterfest” med Johanna, Peter, Bosse, Kjell-Ove och Maj-Lis där vi spånar vilda idéer inför Almedalen. Får skjuts hem av Kjell-Ove, en av planetens sista verkliga gentlemän.

22.00 Dimper ned i soffan där jag hittar maken längst ned under en filt. Mysigt!

Tja, mer än så hann jag inte med under en dag för IOGT-NTO…

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En dag på inte-vilket-jobb-som-helst

  1. Bodil skriver:

    Jag är uppriktigt imponerad över hur allt är uppdelat i enbart entimmesperioder. Och att möten och annat verkar hinnas med på dessa 60 minuter! Jag menar, andra(möjligen mindre effektiva) människor är ju också inblandade! Och sedan står du inte och såsar, umgås och/eller letar efter vantar och så utan fatiskt tar dig till jobbet på den där halvtimmen som fanns att tillgå innan nästa sextiominterspass startar. Bravo!

Kommentera

