Marcus Birro lyser som ett humanistiskt bloss i mörkret

Jag erkänner: Jag gillade inte Marcus Birro. Jag tyckte att han var hårthjärtad, cynisk och elak. Sedan har han själv beskrivit hur en stor del av den där utstrålningen och kontruerade personan berodde på hans alkoholberoende.

Men det var då, det. Nu lyser Marcus Birro snarare upp världens mörker som ett litet, humanistiskt bloss med håret på ända.

I denna dystra tid, då media och de som där figurerar tillåts kasta skit på varandra på en nivå som slår nya bottenrekord dyker han upp med ett provocerande gott hjärta.

I denna tid då ”solidaritet” är ett skällsord och man inte ens vågar nämna, gud förbjude, ordet ”moral”  då gör han just det. MORAL säger han. Och MEDKÄNSLA. Och försöker förklara, fast kolumnister och andra fullblodscyniker säkert skrattar ihjäl sig (hoppas de gör det) vad ”solidaritet” betyder och att man faktiskt kan ha ”moral” utan att vara en moraliserande kärring.

Jag hoppas att Marcus Birro i alla fall känner att han är väldigt viktig för alla som hoppas att det faktiskt går att ändra på saker. Han påminner mig om Mikael Wiehes ”Flickan och kråken:”

Jag springer med bultande hjärta,
jag springer på taniga ben.
Jag bönar och ber, fast jag egentligen vet
att det redan är alldeles för sent…

Såhär skrev Marcus Birro i en kvällsdrake häromdagen, à propos allt hat på nätet och vårt samhällsklimat i största allmänhet:

För ungefär 100 år sedan nyktrade folket till och byggde det här landet på kristna, hjärtliga och moraliska grunder. Nu håller samma folk på att tippa hela skiten över kanten.

Det finns i alla fall många med bultande hjärta och taniga ben som försöker baxa alltihop tillbaka upp på land igen. Ge inte upp.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

