Att hålla mässan ”Drogfokus” drogfri är tydligen en omöjlighet.

I höst hålls den återkommande mässan Drogfokus i Örebro. Syftet är att myndigheter och organisationer tillsammans skall tala om hur problemen med alkohol och andra droger skall kunna minska i Sverige. En av utmaningarna blir att tala om hur vi skall kunna få fler alkoholfria miljöer i landet.

På kvällen  kommer alkohol att säljas i samband med middagen.

IOGT-NTO har skrivit ett brev till arrangörerna och undrat om denna mässa inte skulle kunna vara helt drogfri, dvs även alkoholfri. Vi tänkte såhär: Middagen på kvällen äger rum en vardag. För de som är på mässan utgör den deras arbetsplats. Det har tidigare varit problem på denna årliga mässa. Man har serverat minderåriga alkohol. Överförfriskade deltagare har skapat jobbiga situationer. Många deltagare som har en egen beroendeproblematik bakom sig har VÄDJAT om att just denna mässa skulle kunna vara alkoholfri. Mässan Drogfokus arrangeras av bland andra regeringens ANDT- sekretariat (alkohol, narkotika, doping, tobak), Örebro kommun och Statens folkhälsoinstitut.

Enligt Dagens Nyheter (24 april) motiverar Maria Renström, regeringskansliet, beslutet med att det inte är förbjudet att dricka alkohol i Sverige. Det har hon förstås helt rätt i. Renström menar också att man jobbat på frågan genom att inte bjuda på alkoholen utan se till att deltagarna för köpa den själva i baren. Jag vill inte angripa Maria Renströms ståndpunkt som förstås är rimlig ur hennes perspektiv.

Men jag tycker ändå att det är för sorgligt att alkohol tydligen alltid måste serveras i alla sammanhang. Det här är ett tecken på den normalisering som pågår. Inte ens på en mässa om förebyggande arbete, en vardag, kan man tänka sig att prova, en enda gång, att ha alkoholfritt till middagen. Vad är det värsta som skulle kunna hända? Skulle det bli TOTAL KATASTROF om det inte fanns alkohol att köpa?

Skulle man inte kunna göra något positivt av det? Skulle man t ex inte kunna, vid middagen, presentera Systembolagets alkoholfria sortiment som blivit så oerhört mycket bättre, t ex med goda ekologiska nyheter?

IOGT-NTO:s tidning Accent skriver:
Varje år har alkoholförsäljning förekommit trots att konferensens syfte enligt presentationen på hemsidan är ”att vara en plattform för de krafter i samhället som verkar för att minska och förebygga skadeverkningarna av alkohol, narkotika, tobak”.

Jag väljer att vara optimistisk eftersom Maria Renström också enligt Dagens Nyheter säger att ”jag säger inte att det måste finnas” och ”till nästa gång kanske vi kan förankra en helt alkoholfri konferensmiddag”.
Det vore underbart. Tänk att få ett drogfritt ”Drogfokus”. Det skulle visa att saker faktiskt går att ändra på om man ger sig sjutton på det.  

Läs gärna mer på ACCENT – IOGT-NTO:s tidning och i Nerikes Allehanda

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Att hålla mässan ”Drogfokus” drogfri är tydligen en omöjlighet.

  1. kallvinkel skriver:

    Men blir det inte rätt pinsamt att IOGT med förbud vill påtvinga en alkoholfri norm? Det finns ju dem som gillar att njuta av vin till maten.

    Sedan uttalandet om de fd missbrukarna, din syn på dem som hjälplösa offer är inte särskilt sympatisk. Hjälp dem i stället att förstå att de inte är offer för en maktlöshet och sjukdom som många av dem tror…

    • Anna Carlstedt skriver:

      Tack för kloka tankar! IOGT-NTO vill förstås inte förbjuda alkohol! Vi tycker bara att man skulle kunna testa, en enda gång, att ha just mässan ”Drogfokus” alkoholfri. Och jag vet att ingen av mina vänner som är beroende är offer. Tvärtom! Jag bara citerar några av dem som bett att få slippa alkoholservering på just den här mässan – dit de kommer för att jobba med förebyggande arbete.

      • kallvinkel skriver:

        Ok, det är inte helt ovanligt att fd missbrukare ser sig själv som offer (för en mystisk sjukdom, vilket är helt ovetenskapligt men en vanlig myt) så jag förstår att du gått på deras resonemang. Jag förstår verkligen inte deras problem. Det är ett större problem i så fall att den där mässan år efter år diskuterar frågeställningarna över huvudet på oss som vet vad det handlar om med missbruk. Inte ens en enda paneldiskussion genom åren har haft företrädare med egen erfarenhet av missbruk (möjligtvis har krisarna visat upp sig).

  2. Ping: Varför servera alkohol på antidrogkonferens? « I rörelse

  3. Kim Alfredsson skriver:

    Självklart borde man kunna testa att arrangera antidrogmässan helt utan alkohol endera året & erbjuda besökare alkoholfria alternativ som smakar minst lika gott. Man kan egentligen hända om ingen alkohol finns att köpa på mässan? Borde vara värt att testa, men i Sverige så klarar var & varannan tyvärr inte att vare sig ha kul eller äta middag utan att tvunget ha vin, öl eller annan alkohol till maten. Det är ju ynkligt. :-(

    Vilka förebilder vill ni egentligen vara för barnen som ser upp till er föräldrar?

    Mvh Kim

  4. Jag tycker att det kan vara lite smaklöst att tvunget ha alkohol i detta sammanhang. Samtidigt så tycker jag att det är att dubbelmoral och daltande att inte utsätta alkoholister för miljöer där det finns alkohol. Man väljer att ta ett återfall. Då spelar det ingen roll om det är alkohol runt en eller ej. Det är bara att gå ner på krogen eller närmsta systembolag. Min terapeut sa till mig att jag ska kunna säga till min pappa att han gärna får bjuda mig på ett glas vin. Det är min vilja. Då kände jag mig mycket starkare och jag tycker absolut att det stämmer.

Kommentera

