Alkoholindustrin vill ”värna ungdomarna” i kampanj. Gulligt.

Diageo, världens största spritleverantör, med märken som Guinness och Smirnoff, går på fredag ut i en stor landsomfattande kampanj. Syftet är att få stopp på smuggelspriten till Sverige. Syftet med kampanjen är ”att lyfta upp problematiken kring den illegala smuggelspriten till Sverige”. Robert Krook är nordisk vd på Diageo som är avsändaren bakom kampanjen, säger: – Sverige har ett allvarligt problem med smuggelsprit som formligen sköljer in över landet

Så fint av alkoholindustrin att vilja ta ansvar för ungdomars drickande! Jag blir alldeles tårögd! Men jag undrar över formuleringen ”formligen sköljer in över landet”. Såhär är det: SoRAD, oberoende forskare vid Stockholms universitet som vetenskapligt mäter alkoholkonsumtionen i Sverige, visar ju på följande dryckesandelar för 2009: Systembolaget 62 % (+8% sedan 2008), Restauranger 10% (-4%), Folköl 6% (-3%), Resandeinförsel 13% (-25%), Smuggling 6% (0) (Varav starkölen minskade med 23%), Hemtillverkning 2% (-11%), Internet 0,3%.

Alkoholkonsumtionen i Sverige minskar stadigt sedan 2005. Dessutom vet vi ju att drickandet bland våra ungdomar går stadigt nedåt. 15-åringarna i Sverige har t ex inte druckit så litet sedan mätningarna startade på 70-talet. Inom IOGT-NTO är vi väldigt glada över att Systembolaget aldrig har haft så starkt stöd som de har nu, och att vår kampanj ”Tänk om!” får så oerhört mycket uppmärksamhet, inte minst lokalt!

Tycker också det är intressant att spritjättens kampanj drar igång strax efter det att Sveriges Bryggerier och deras VD Cecilia Giertta på Brännpunkt, SvD, i Arbetarbladet och i Dagens Industri får in samma debattartikel (!) där hon skriver att alkoholskatten i Sverige MÅSTE sänkas, och det nu. Och rejält!

Intressant, som sagt. Kommer du ihåg senast alkoholskatterna debatterades i Sverige för några år sedan? Då krävde alla, inklusive regeringens utredare Kent Härstedt, att skatterna skulle sänkas. Kommer du ihåg domedagshoten? ”ANNARS KOMMER SVERIGE ATT DRUNKNA I SVARTSPRIT”. Giertta använder samma argument nu. Kommer du ihåg hur det gick då? Det blev ingen alkoholskattesänkning i Sverige. Och vad har hänt sedan dess? Jo:

  • Alkoholkonsumtionen i Sverige sjunker sedan 2005
  • Systembolaget har slagit försäljningsrekord år efter år
  • Samma Systembolag har aldrig haft så starkt stöd bland svenska folket som nu
  • Den privata införseln av alkolhol från utlandet sjunker kraftigt
  • Hembränning är det i stort sett ingen som orkar hålla på med.

Jag tycker att det är fantastiskt att svenska folket ställer upp på att köpa sin alkohol på systemet och på krogen, och de tycker att det är OK att alkoholen är dyr. Därför att folket VET att det är detta som gör att konsumtionen minskar och färre drabbas av alkoholens baksidor. Cecilia Giertta påstår: Idag köps runt 57 procent av alkoholen vi dricker på Systembolaget, runt 10 procent köps på restaurang och krog. Men den återstående tredjedelen köps från illegala försäljare.

Hon ljuger. Det är bara 6 % som smugglas. Resten är privat, högst laglig införsel. Men, som sagt, det allra mesta köps på Systemet och på Krogen.

Svenska folket kräver inga alkoholskattesänkningar. Men det gör alkoholindustrin. De vet ju att ju billigare alkoholen är, desto mer dricker folk. Och desto mer stålar tjänar de. Det skulle kännas befriande om industrin själva kunde säga att de vill ha billigare sprit för att de då kan öka sin profit, istället för att låtsas att de bryr sig om folkhälsan.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Alkoholindustrin vill ”värna ungdomarna” i kampanj. Gulligt.

  1. Cecilia Giertta skriver:

    Det är synd att IOGT-NTOs nya förbundsordförande Anna Carlstedt hemfaller åt samma retorik som sina föregångare. Nämligen att den som företräder andra verkligheter än nykterhetsrörelsens ljuger och att Sveriges Bryggerier därtill är en skrupelfria alkoholindustri som bara vill sälja så mycket vi bara kan.
    Syftet med Sveriges Bryggeriers förslag att sänka den svenska skatten på öl är att vi ska få kontroll på försäljningen till ungdomar. Precis som Carlstedt så mycket riktigt uppfattat köps det mer ju billigare alkoholen är. Skillnaden om man köper mer i gränshandeln eller mer på Systembolaget är då, enligt Carlstedts sätt att se saker, hårfin. Men skillnaden är enorm, om man vågar se verkligheten i vitögat: på Systembolaget är ålderskontrollen stenhård, väldigt få personer under 20 år lyckas köpa alkohol på Systembolaget. Och de föräldrar eller äldre kompisar som köper ut är också få.
    De som köper från kriminella ligor eller från ”vänner” som tagit med sig ”för eget bruk” behöver dock aldrig vara oroliga för att säljaren frågar efter legitimation eftersom den säljaren vill sälja i första hand, och faktiskt, till vilket pris som helst.
    Dit hör inte Sveriges Bryggerier, vad än nykterhetsrörelsen försöker pådyvla oss för onda egenskaper. Som jag skrev får vi lägre försäljningsvolymer om skatterna sänks så att gränshandeln minskar. Men vi är stolta över de drycker vi producerar, och vi vill inte att de ska missbrukas. Varken av gammal eller av ung.

    • Anna Carlstedt skriver:

      Hej Cecilia! Stort tack för snabbt och konstruktivt svar som vanligt! Måste bara invända att det är märkligt att Du kan få min kritik angående Sveriges Bryggeriers sätt att behandla statistik till att ”den som företräder andra verkligheter än nykterhetsrörelsens ljuger”. Jag skrev att Du ljög eftersom Du blåste upp den illegala alkoholen till en tredjedel när den egentligen bara är sju procent. Det är knappast bara vi utan säkert ett gäng seriösa forskare och politiker som undrar över det. Antar att det är ren manipulation för att få fram en skattesänkning som skulle gynna Sveriges Bryggeriers ekonomiska intressen? Men, som sagt, tack för bra debatt som fortsätter i olika sammanhang!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s