Vad tusan heter ”gökotta” och ”folknykterhetens dag” på engelska?

Det är dags för Folknykterhetens Vecka och på flera hundra ställen i landet ordnas det torgmöten, fester och politikerträffar. I morse mötte jag t ex en artig ung man på Centralen i Stockholm som delade ut flygblad om Alkovåldet och som frågade om jag kände till IOGT-NTO:s arbete. Joråvars sa jag, men bad honom berätta mer. Och det han berättade gjorde mig stolt som en tupp.

Häromdagen blev jag uppringd av en utländsk jorurnalist som ville veta hur det hela började. Så jag berättade om hur man valde Kristi Himmelfärdsdag nå’ngång på 20-talet, för att det var en ledig dag för alla, och hur man gick ut i naturen och firade Folknykterhetens Dag med en Gökotta: Picknickkorg, lekar i gröngräset, flört och framtidstro. Men vad tusan heter Kristi Himmelfärds Dag på engelska? För att inte tala om Gökotta ? Jag svettades. Early cuckoo, kanske? Jag slog upp i lexikon: Excursion early in the morning to listen to the birds. Jaha. Det låter ju helt vrickat! Först förbudsomröstningen 1922 och sedan gökottor. Den utländske journalisten, Yuri, var ryss. Till slut konstaterade han medlidsamt att hans svenska nog var mycket bättre än min engelska.  Så det fick bli en intervju på svenska och jag lyckades redogöra för hur det hela började.

Om du är nyfiken på vad IOGT-NTO gör nuförtiden, den här veckan, så gå gärna in på vår hemsida :-)

Det vi vill är att minska alkovåldet. Det ska vara kul att gå ut. Man ska inte behöva känna obehag ute på krogen eller på stan.

Halva Sveriges befolkning har antingen sett, deltagit i eller varit utsatta för våld på krogen. Det behöver inte vara så. Det går att minska alkovåldet på ett enkelt sätt. Låt alkoholen vara lite dyr och krånglig att få tag på. Det vill säga: Sänk inte skatterna. Och bevara Systembolaget. Av solidariska skäl.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad tusan heter ”gökotta” och ”folknykterhetens dag” på engelska?

  1. chibba skriver:

    Folknykterhet = temperance

Kommentera

