Hur vet vi vad Katarina hade för färg på medeltiden?

Tonårssonen satt klistrad framför SVT:s historieprogram häromkvällen. Särskilt kul tyckte han att The Hardest Working Man In Skowbusiness, alltså Dick Harrisson, var. Själv tyckte jag det var roligast med Drottning Katarinas (vi snackar 1200-tal) gravmonument. Dick Harrisson berättade att på medeltiden var hon inte grå, som idag, utan sprakande av färger. Det han inte hann med, (bortkölippt?) var att berätta HUR vi kan veta vilka färger monumentet, och alla andra grå lämningar, hade för 800 år sedan. Men det vet jag. Ha, ha. Jag har nämligen läst Jan Svanbergs artikel på ämnet i den festskrift om svensk-franska förbindelser som i vintras tillägnades Gunnel Engwall. Rasande bra bok, för övrigt. Alltså:

Jan Svanberg berättar i boken historien om ett magnifikt medeltida gravmonument enligt fransk modell som finns att se på Historiska museet i Stockholm. Det rör sig om en liggande staty på locket till vad som allmänt anses vara Drottning Katarinas gravtumba, vars avgjutna kopia också finns i klostermuseet i Gudhem som var hennes hemvist på 1200-talet. Det finns inga inskriptioner kvar som kan fastställa den avbildade drottningens identitet, men en rad ledtrådar har vi fått genom historien. Till exempel av Erik Dahlberg som besökte Gudhem 1691 och som bland annat ägnade sarkofagen en gravyr i sin Suecia antiqua et hodierna som trycktes i Paris 1715. En annan som bidragit till gåtans lösning var forskaren Sigrid Leijonhuvud som 1910 förslog att statyn föreställde Drottning Katarina. Om Katarinas anletsdrag blivit hårt åtgångna sedan 1200-talet så har tumbans övriga utsmyckningar nästan utplånats. Ändå kan vi idag, genom att jämföra med liknande monument som tillverkades framför allt i Frankrike vid samma tid, veta ganska mycket om de färger hon hade och de figurer som omgivit henne: Fyra små munkar har suttit vid hennes fötter och läst en mässa för henne medan vi längre upp finner två små änglar som idag saknar huvud. Såvitt vi vet är denna gravtumba den första i sitt slag i Norden. Dess franska stil skulle i sin tur komma att inspirera många konstnärer i vårt land.

Ganska kul att man genom att studera välbevarade prylar i Frankrike kan veta hur liknande såg ut här uppe hos oss. Läs gärna mer om Katarina på gudhem.se


Kopia av Katarina Sunesdotters sarkofag i klosterruinen

En avgjutning av originalet som finns i Stockholm, denna nya kopia finns sedan 3 maj 2008 att bese i Gudhems klostermuseum

Det här inlägget postades i Franska favoriter. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hur vet vi vad Katarina hade för färg på medeltiden?

  1. Bodil skriver:

    Kul att läsa och lära!

  2. RR skriver:

    Intressant att han anser Erik Dahlberg trovärdig. Det är inte alla som gör det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s