Bengt Ohlsson skriver om alko-normen

Min favoritkrönikör Bengt Ohlsson (DN) har ofta gjort att jag stått ut. När allt känns muggigt (typiskt Ohlsson-uttryck) läser jag honom och känner att Det Finns Nå’n Som Förstår. Det är förstås det som gör honom till en genial krönikör: Att flera hundra tusen personer känner att han är just vår kompis. Bengt Ohlsson är ofta ironisk, men nästan aldrig cynisk. Han skriver ofta bitande satir, men alltid med ett stort bultande humanistiskt hjärta. I helgens DN på Stan skriver han på ett kongenialt sätt om alko-normen som håller Sverige i ett järngrepp. Jag citerar:

På sina håll ojar man sig över folkhälsan och våldsbrotten och trafikolyckorna. Jag skulle vilja vända på flintasteken och säga: Vi är på väg åt rätt håll, det är bara de enstaka, dammgrå glappen mellan sommarfyllorna som oroar mig. Jag stör mig på de efterhängsna små fickorna av nykterhet som lurar här och där i ysterheten. Det finns inte många kvar. Men de är irriterande. Bort med dem.Vem behöver dem? De enstaka burpiga förmiddagstimmarna med huvudvärk och vånda och rastlöshet. Det aptrista städandet efter gårdagen, saker man sagt, missförstånd som uppstått, soppåsar som måste tömmas, ursäkter som måste frammumlas. (Äh, det får bli ett putslustigt sms i?stället…) Vi är färdiga med det. Det tillhör den sossiga östtyska tiden. Handen på hjärtat: Hur kul ÄR det egentligen med strandkorgen eller minigolfrundan? Hur länge till ska du gå och slava under den egendomliga masochistiska vanföreställningen att du måste plikta med närvaro och tristess och hårt arbete innan du kan få hälla upp ett glas ärtig rosé?

Gå direkt på rosén. Det är bara det jag säger. I stället för att gå omkring och ha trist och först därefter börja kunna UNNA dig det där härliga glaset av vad det nu må vara – unna dig med en gång!

Lite längre fram kan vi ta ytterligare ett steg. Jag har funderat på det här med antabuskapslar. Ni vet sånt som gamla muggiga alkisar får operera in så att alkoholen ska börja smaka illa och de ska hålla sig nyktra. Även där skulle jag vilja göra helt om. Jag tycker att vi skulle operera in alkoholkapslar som gör så att man kan ligga på en nivå av, säg, två stora stark jämt. Dygnet runt. Men det får bli en senare fråga. Vi börjar med sommaren. Låt den bli en enda lång härlig fylla. Du vet att du vill. Lyssna till din inre röst. Du behöver inte gå omkring och spela duktig längre.

Hoppas nu bara att det inte går för Bengt Ohlsson Jonathan Swift, när han i sitt berömda förslag i sin satir (1729) tyckte att de fattiga kunde förbättra sin ekonomiska situation genom att sälja sina barn som delikatesser till rika människor. Swift förde som bekant en omsorgsfull argumentation för sitt förslag, där han beskriver olika sätt att tillreda barnen och avvisar risken för att förslaget skulle leda till att Irland avfolkas. Många människor missade syftet med artikeln och Swift kritiserades skarpt för sitt inhumana förslag. Suck.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Bengt Ohlsson skriver om alko-normen

  1. Anneli Leander skriver:

    Bra inlagg Anna! Kopplingen Swift – Ohlsson ar kanske i nagot skikt tveksam… ;-) men kul! Sent omsider har jag hittat till din blogg, men ska se till att komma hit alltsom oftast!
    Hejsan fran Anneli

  2. Läs och tänkvärt. Har själv arrangerat gårdsfester både med och utan alhohol.
    Man får uppskatta idé och arbete för en utefset och inte helt fördöma vad man dricker till maten. Det finns allt bättre alkoholfattiga ölsorter+viner+mousserande på systemet.Min son är JUnismedlem och glad över vinster i lotterier -kikare senast. Glad även för nykter midsommararr. på Liljekonvaljeholmen.

Kommentera

