Himlen

Leonard Cohens poesi har tröstat mig och satt ord på det vackra och det svåra i mitt liv sedan jag var 12. Jag är ju knappast ensam om det, men ikväll får jag se honom live och jag ser det som att han sjunger bara för mig då. Om det finns en himmel där jag mot all förmodan skulle bli insläppt så föreställer jag mig att där få uppleva följande:

Att jag sitter i en skön fåtölj med en stor skål popcorn brevid mig, och att det framför mig finns en liten scen med ett rött, glittrigt draperi i fonden. Framför mig står Leonard Cohen i kostym och sjunger ”The Tower of Song”:

I said to Hank Williams – how lonely dous it get? Hank Williams hasn’t aswered yet. But I can hear him coughin’ all night long. A hundred floors above me in the tower of song.

Och sedan. Sedan kommer The Edge in med sitt gitarrsolo. Och därefter sjunger Bono och Leonard Cohen tillsammans. Om kärlek och om änglar.

Om du precis som jag har svårt att vänta tills vi ses i Paradiset så finns klippet på youtube :-)

U2 och Leonard Cohen.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Himlen

  1. Margaretha skriver:

    Hej Anna!
    Vi känner inte varandra, men jag såg att Siv Bard hade kommenterat ditt inlägg och jag kände att jag måste skriva några rader! Just nu sjunger Leonard min älsklingssång, Tower of song…och han är helt fantastisk. Det tog lång tid inte jag fick reda på att han skrivit Hallelujah, en annan av mina absoluta favoriter! Din himmel verkar väldigt mysig..och självklart kommer du dit! När det är dags, vill säga….du har säkert mycket kvar att uträtta och på uppleva ännu!
    Varmaste hälsningar från Margaretha i Trollhättan!

Kommentera

