Från lavendel till hjortron

 

 

Lavendelfält med byn Banon i bakgrunden

Lavendelfält med byn Banon i bakgrunden

 

Nu är det dags att logga ut. Jag är lyckligt lottad som får åka till två magiska trakter på semestern. Först blir det vildmarken i norra Provence, vandring, paddling och en förtrollad bokhandel. Mer om den strax. Sen blir det Ångermanland, de viktigaste köksborden i världen i Sollefteå och årets jakt: På hjortron.

Det finns många som beskrivit ljuset i Provence, och nu har jag hittat en ny ljuskälla bland lavendelfälten och solrosorna: Bokhandeln Le Bleuet (Blåklinten) i Banon. Den lilla byn har knappt 900 invånare. Det finns ett postkontor, ett bageri, två slaktare som är osams med varandra, en fontän där man kan dricka iskallt vatten från bergen …och så Frankrikes tredje största bokhandel. När den startade för 20 år sedan fanns det 77 böcker i sortimentet. Nu finns här långt över 200 000. Och de har allt. En barnboksavdelning som inbjuder barnen att stanna, lägga sig bland kuddarna och sjunka in i en jättelik bok om dinosaurier. En kartavdelning som får maken att deklarera att han tänker skjuta upp lunchen. Skönlitteratur. Vetenskap. Kokböcker. Mycket på engelska. Och många ensamma, svenska poliser med alkoholproblem – en egen hylla för ”Les Polars Suédois – svenska polisdeckare). 

Huset måste vara magiskt, för det ser ganska litet ut innan man går in. Men bakom varje rum finns alltid ett rum till, och när man går upp en våning eller två ser man en ny trappa som leder uppåt. Jag skulle önska att jag blev inlåst här nå’ngång, säg ett par dygn, så jag säkert visste att jag hade tid att njuta av allt utan att något annat pockade på. Det luktar så gott. Och personalen ålskar sitt jobb, sina kunder och gör allt för att hitta precis vad som helst.  Jag kommer ut därifrån, vimmelkantig.

Men jag har varit förnuftig inför i år och bara listat de absolut nödvändigaste inköpen:

  • En gigantisk bok med pussel föreställande det gamla Egypten (till R)
  • En 3D-karta över les Alpes de Haute Provence (till C) 
  • En guidebok över Paris, specialdesignad av Louis Vuitton (fast den ska jag också ge bort, jag lovar)
  • En bok med akvareller föreställande lavendelfält i olika ljus
  •  En bok med crêpes-recept, på engelska, till L.

Om du kommer till en stad som ligger nära – Marseille, Nice, Lyon – så ställ in GPS:en på Banon och kör tills du kommer till Le Bleuet!

Det här inlägget postades i Franska favoriter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

