Cykelställsfrågor

Pippi Långstrump säger att ”poliser är det bästa jag vet, näst efter rabarberkräm”. Jag säger ”kritiker är det bästa jag vet, näst efter citronmarängpaj”. En favoritkritiker är Dagens Nyheters och tidskriften 00-tals Jonas Thente, som anser att all litteratur är politisk. Jag brukar ofta läsa hans recensioner för att han själv skriver så grymt bra, även om jag i många fall inte begriper så mycket av verket han kritiserar. Idag ville jag tipsa mina bloggvänner om hans fantastiska inlägg på TV-sidorna i DN, och blev först helt ställd eftersom hans text inte finns på nätet. Hjälp, vad gör man då! Jag får helt enkelt uppmana dig att försöka komma över en DN i pappersform. Chockerande, jag vet. Men jag lovar, det är värt besväret och pengarna.

Bland allt skräp bland TV-tablåerna längst bak i kulturdelen per den 30 augusti hittar du hans ord som glimmar som guldkorn i aska. Han sammanfattar vad det är för fel på årets valrörelse och visar på vilket sätt den hade kunnat vara annorlunda: Om politikerna och vi alla slutade ägna oss åt cykelställsfrågor och började prata om så’nt som är viktigt. Då skulle vi kunna förändra världen på riktigt.

Ganska svårtuggat budskap att få i sig på måndagsmorgonen. Men karl’n har icke desto mindre j-ligt rätt. Extra smärtsamt är det för mig själv att inse detta eftersom cykelställsfrågor är min bästa gren. Usch, jag kanske måste sluta läsa Jonas Thente. Alternativt ändra på mig, men det är ju fruktansvärt jobbigt. Dumma Jonas Thente.

Det här inlägget postades i Personligt, Politiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

