Satiren och moralkärringen

Jag skriver ju en del, men genren alkoholsatir har jag inte gett mig på. Det bör nog inte en moralkärring göra heller, för den delen. ”Moralkärring” har jag tryckt på mitt visitkort eftersom minst en dam som arbetar för alkoholindustrin och en krönikör på Expressen kallat mig så: Då måste det väl vara rätt titel, eller hur? Icke desto mindre tycker jag att alkoholsatir kan vara ganska kul, och då är det ju tur att andra gjort fina essayer i genren: Som Bengt Olsson, Sanna Lundell, Marcus Birro och Martin Kellerman. I dagens DN hittar jag en ny favorit, där Rocky deklarerar för sin flickvän in spe:

Hursomhelst behöver jag inte ha någon vit månad, för jag är inte alkoholist – jag är livsnjutare. Och vi livsnjutare har inte njutningsfria månader.

Efter en ordväxling som jag inte skall återge i sin helhet av upphovsrättsliga skäl konstaterar ”flickvännen” lakoniskt:

Kort sagt – du super bort dina sorger.

Varpå Rocky replikerar:

Jovisst, förvisso gör jag det, men jag är ändå livsnjutare för jag super även bort min lycka!  

Satir med hjärtat på rätt ställe blomstrar. Jonathan Swift hade varit stolt.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

