Om dagens ord: nynykterismen. Och om UNF på liv och död.

I lördags kväll var jag på fest i Åre: Det var UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund, som firade sin 40-årsfest och sin nya bok. För att inte genera ungdomarna gick jag hem vid elva-snåret, men hade innan dess hållit det tal de bett mig hålla. Jag undrade om det var rätt, att en IOGT-NTO-tant skulle ta plats på deras fest, men jag bet ihop och tänkte att ett bra tal är ett kort tal. Så jag klev upp på en stol och talade om det jag skrivit om i deras bok: UNF på liv och död. Idag låg det ett mail och väntade på mig. I det stod det bland annat (jag utelämnar delar för att inte avsändaren skall kännas igen):

Tidigare i veckan läste jag igenom din text i UNF:s 40-års bok.  Jag blev så berörd […]. När jag sen hörde dig tala på 40-årsfesten […].  UNF har för mig varit precis som du uttryckte det: på liv och död. Jag är idag […] och försöker ge tillbaka något till den organisation som räddat mitt liv […]. 

Mailet fick mig att inse att tanter kan slappna av och känna sig välkomna på UNF:s fester. Och tvärtom. Det är inte mycket som skiljer oss människor åt. Och det vi har gemensamt – att ett engagemang kan ge oss ett bättre liv – är starkt.  

I Dagens DN läser jag en bra artikel om ”Nynykterismen” – en ism att lägga på minnet. Där skrivs det om varför ungdomar super så lite nuförtiden, varför UNF ökar så mycket och om varför Simon Tullstedt inte dricker alkohol. Läs artikeln här.

Det är något som håller på att hända. Och det är ett äventyr att få vara en liten, liten del av det.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

