”Livet är inte så enkelt som nykteristerna tror!”

… så sade den dansk-norske författaren Aksel Sandemose. Ett smått genialiskt uttalande, med många bottnar. För visst är det så att alkoholen är en genväg till mycket och svarar upp mot många mänskliga behov. Behov som vi nykterister också har (VA!?), fast vi måste hitta andra vägar för att tillfredsställa dem (jo, tro det eller ej: vi vill också koppla av, slappna av, fly bort, ha kul, våga mer och dricka goda saker…).

I nya numret av tidningen Vi berättar Benny Andersson (ABBA och så vidare) för första gången (?) om sin kamp mot alkoholen, och då citerar han bland annat Sandemose:

– Hade jag inte slutat hade jag nog inte suttit här i dag. Alkohol är ett slags filter som lägger sig i vägen för verkligheten, förklarar Benny i intervjun. Och fortsätter:

– Nu är det borta, det är skönt. Men ”livet är inte så enkelt som nykteristerna tror”, som Sandemose sa, säger han lite kryptiskt. Det var för nio år sedan som han bestämde sig. Han blev absolutist, och har inte rört en droppe sedan dess. Han släpper dock inga personliga graverande detaljer om exakt vad som ledde fram till beslutet 2001. Men är väldigt nöjd över att klarat det stora beslutet.

– Det är det bästa jag gjort med mig själv. Om man märker att man inte känner sig som sig själv om man inte har alkohol i kroppen, då är det dags att sluta, säger han till Vi.

Läs hela artikeln på Realtid.se

Och med detta snusförnuftiga inlägg ber jag att få önska Bon Weekend! Vill du pipa förbi Systembolaget kan jag varmt rekommendera det ekologiska, vita alkoholfria vinet från den spanske producenten Torres. Lägg det på kylning och sätt dig i favoritfåtöljen. Har du dessutom tillgång till Neil Youngs rykande färska platta Le Noise (typ hans trettiofemte och riktigt, riktigt bra) så kan det bli en riktigt bra helg.

Det här inlägget postades i Personligt, Politiskt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till ”Livet är inte så enkelt som nykteristerna tror!”

  1. Joi skriver:

    Det pratas mycket om rasism hit och rasism hit numera. Men det va längesedan jag, eller om jag ens läst om nån större rasist än Anna Carlstedt. Som en självutnämnd messia så är hon mycket mycket bättre än alla lågt stående varelser som gillar att dricka ett glas vin eller ta en sup till sillen på midsommar. Adolf Hitler! Släng dig i väggen för här kommer Anna Carlstedt som vet vad som är bäst för alla! Och det är att dricka morotsjuice och äta sallad. (Jag gillar sallad dock)
    MVH/Joi

    • Anna Carlstedt skriver:

      Hej Joi! Stort tack för Ditt kloka och nyanserade inlägg! För mig är alkohol inte en moralisk fråga. Alla människor är lika mycket värda, oavsett om vi dricker alkohol eller inte. 90 % av Sveriges vuxna befolkning dricker ju alkohol, så det är normen. Vi som av olika skäl valt att avstå är avvikande och framställs ofta som extrema. Det jag vill är att vi också skall lyfta baksidorna av alkoholen, något jag tycker vi pratar om för lite i det här landet. Självklart skulle jag aldrig ha någon synpunkt på hur Du väljer att leva. Jag önskar Dig allt gott och är uppriktigt ledsen om mitt sätt att tala om de här frågorna har sårat Dig.

  2. Joi skriver:

    Haha. Hej:) Nä jag känner mig inte speciellt sårad:) Däremot blir jag sur och riktigt uppretad när vuxna människor får pekpinnar! Barn behöver pekpinnar! Även vuxna kan behöva pekpinnar men det får va måtta på tokerierna:) Du har fått ett svar via mail där jag skriver mera! :)

Kommentera

