Inte för att jag vill öka paniken, men…

Sitter på universitetet och ägnar mig åt Drottning Kristinas självbiografi, som hon skrev på franska, när en kollega slänger upp dörren till mitt arbetsrum och glidkastar sig in sådär som Kramer brukar göra i Seinfelds lägenhet. Med panik i blicken och håret på ända säger han (kollegan, inte Kramer) att det känns som om ALLA plötsligt har blivit nykterister. Tänk, så fruktansvärt! Han är skakad.

Då ler jag bara mitt hemskaste leende och visar honom en passage ur Drottning Kristinas självbiografi: Även hon…

Eftersom jag är på mitt sadistiska humör delar jag självklart med mig av passagen här, dock i Svenska Akademiens översättning:

…jag, Herre, jag är Dig tacksam att Du lät mig födas till flicka, så mycket mer som Du var god nog att bevara min själ för mitt köns alla svagheter […] Du befriade mig också från alla former av beroende genom att låta mig födas till en tron från vilken jag ensam skulle styra. Ända sedan jag låg i vaggan lät Du mig dessutom erfara fördelarna med denna stora frihet, som jag har bevarat och kommer att bevara intill min död. Om Du hade låtit mig födas till man hade kanske vanor och dåliga exempel fördärvat mig. Alla de dygder och talanger Du givit mig hade jag kanske – som så många andra – dränkt i vin. […] Kanske hade det rörliga intellekt Du givit mig, som gör att jag så lätt anpassar mig till sederna hos de olika folk jag lever med, till sist fått mig att övervinna min förfärliga aversion mot vin och drickande så att jag istället för att försöka förmå mina undersåtar att överge dessa förhatliga laster så småningom hade vant mig vid deras brister för att vinna deras uppskattning…

(Ur Kristina. Brev och skrifter. 2006:16-17)

Ja, vart skall det egentligen sluta om sådana provocerande rader sattes på pränt redan på 1600-talet?

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

