Vad tycker barnen?

Ett av fem barn tycker att hans eller hennes föräldrar dricker för mycket. Det visar en undersökning som SVT:s Lilla Aktuellt gjort. Kampanjen Vit Jul försöker få vuxna att avstå alkohol under julen.

Av 600 tillfrågade mellanstadiebarn uppgav 21 procent att de tycker att föräldrarna dricker för mycket alkohol. Frågan är särskilt aktuell nu inför julen. Christer Wik är vice ordförande för IOGT-NTO-rörelsens Juniorförbund, Junis, som är en av organisationerna bakom kampanjen Vit Jul.

– Julen ska ju vara barnens högtid men samtidigt är det årets näst största suparhelg. Det går inte ihop, säger Christer Wik. Därför satsar vi på information till föräldrar och stöd till barnen under julen.

Syftet med kampanjen Vit Jul är att få vuxna som firar jul med barn att strunta i alkoholen under juldagarna.

– Responsen är mest positiv, säger Christer Wik. Många fler än man tror är beredda att avstå alkoholen när de får veta hur många barn som faktiskt far illa.

IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit Jul pågår just nu för fullt. I december genomförs 116 aktiviteter i hela landet, dels för att barn ska ha någonstans att gå under julen när skolorna stänger, dels för att fler ska ta ställning för en alkoholfri jul. Dessutom kan man ställning genom Vit Juls applikation på Facebook.

Kontakt:

Se Lilla Aktuellt undersökning här: http://svtplay.se/v/2262055/manga_tycker_att_foraldrarna_dricker_for_mycket

Christer Wik, vice ordförande Junis. Telefon: 073-440 11 66

Carina Friberg Fabregat, projektledare Vit Jul. Telefon: 070-190 84 11

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vad tycker barnen?

  1. Joi skriver:

    Anna Anna panna stekte fläsk;) hihih. Du har inte fattat nått va? Vad är det som får dig att tro att en Vit-jul kampanj kan få gravt alkoholberoende föräldrar att dricka mindre???? Kan du va så vänlig att svara mig det? Du kan ju bara inte tro det för så jävla dum är du ju absolut inte! Det måste ju va nått annat som ligger bakom? Maila mig.
    MVH/Johan

  2. Anna Carlstedt skriver:

    Hej Johan! Tack för dina kloka synpunkter. Det vi märker med vår kampanj är att den får många att börja prata om alkohol i samband med julfirande: Många hör av sig till oss och berättar att de har tänkt till: ”Måste vi verkligen ha alkohol nu till jul, eller kan vi avstå för barnens skull”? Sedan är vi fullt medvetna om att familjer med beroende behöver mycket mera hjälp och stöd för att kunna förändra sin situation. Jag är ju själv uppväxt med en beroende förälder, så jag vet hur svårt det är. Men något som också känns bra är att många barn hör av sig och tackar för att vi lyfter en fråga som fortfarande är ganska tabubelagd i Sverige: De tycker det är bra att de får veta att det finns många andra i samma situation, och att de är värda något bättre. Kanske kan vi så ett litet frö. Varma hälsningar Anna

  3. Joi skriver:

    Nä men jag tycker vi gör så att vi förbjuder alkohol! Och godis,snus,skräpmat,kakor,kaffe,läsk,kött,ost,porrfilm,glass,julen,nyårsafton,påsk,jobba,bilar,motorcyklar,flygplan,. Ja allt som är onyttigt och som kan va farligt på ett eller annat sätt tycker jag vi förbjuder! Sedan konverterar vi till Islam! Japp det ska jag göra. Jag ska köpa en koran nu och be till Allah 50 gånger om dagen! YES! ååååå vilken bra människa jag ska bli nu. Jag ska bara be och äta morötter dagarna i enda! Ja o vid festliga tillfällen så ska jag kanske hallalslakta en ko vardagsrummet och äta den utan onyttiga tillbehör så som en öl eller lite vin. Jag ska dricka vatten till kossan eller kanske en slurk Apotekarnes Julmust. hmmm undrar om man får det om man är Muslim. hahahahahahahaha fan vad jag är rolig! Ibland kan jag inte fatta hur jag kan ha sådan humor:)

Kommentera

