EN JULIG JUBELCHOCK

DN:s Martin Nyström skriver så vackert om Bachs juloratorium:

JULORATORIET? AV BACH? VI?” Förvåningen är märkbar i den lilla kyrkokören i Göran Tunströms roman ”Juloratoriet” från 1984 inför förslaget att de skall ge sig på ett av musikhistoriens största mästerverk och få det att ljuda mitt i ett vintrigt, förteget och sammanbitet Värmland. Men vad Tunström vill berätta med detta närmast omöjliga företag är hur människan alltid måste pröva sina gränser, trotsa sina omständigheter och hur svåra tiderna än ser ut hålla ”jublets kategorier vid liv”. Och ingen musik jublar väl starkare och är så medtyckande i sin förtröstan som just Johan Sebastian Bachs Juloratorium.

Johan heter också en av mina trognaste bloggläsare, så detta inlägg tillägnas honom med hopp om en fin jul.

Hela Martin Nyströms artikel hittar du i DN på nätet, här.  

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till EN JULIG JUBELCHOCK

  1. Joi skriver:

    ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) mmmmmmm ja jo tack Anna! Jo en fin jul lär det bli när jag trängts färdigt med folk som envisas med att handla julklappar somtidigt som jag! Nä nu ska jag köra och handla de sista julklapparna och sedan en svängom in på Systembolaget och köpa ett antal nästan nattsvarta kraftiga jullager och lite snaps och mer glögg:) mmm det är mumsilimums det du Anna! Förresten så älskar jag Bach!

Kommentera

