Vi är inte ensamma

Häromdagen var jag på barnens skolavslutning. Jag undrade hur många barn som satt där hade ont i magen för att det nu är jullov. Hillevi Wahl skriver i dagens Aftonbladet om alla barn (fyra i varje klass) som tycker att det är jobbigt med jullov eftersom föräldrarna dricker för mycket. Jag är tacksam varje dag jag kommer hem och sticker nyckeln i låset, och vet att jag inte har en anhörig hemma som dricker för mycket. Det präglade min barndoms jular, men det slipper jag nu. Såhär börjar Hillevis artikel, resten kan du läsa på Aftonbladet:

Tänk om jag hade vetat det, då. Att jag inte var ensam. Då, när jag gick omkring och sparkade i snön på jullovet och tittade längtansfullt mot alla fönster som var fyllda med julpynt och tända ljus. Värmen inifrån bildade imma på fönstret. Jag såg mammor och pappor och barn som skrattade och kramade om varandra. Jag såg farmödrar och mormödrar och julgranar och pepparkaksgubbar och värme.

Men hos mig var det kallt och ensamt. Hemma hos mig fanns det ingen julgran – de barrar så jävligt, sa mamma. Och det fanns inget julpyssel – förutom det jag själv hade gjort på kyrkans barntimmar. Till världens bästa mamma och pappa, hade jag skrivit på paketen med de där broderade dukarna eller pärlplattorna som jag hade gjort.

Jag önskade så innerligt att de skulle vara det. Världens bästa mamma och pappa. Sådär som jag visste att de kunde vara när de var nyktra.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vi är inte ensamma

  1. monica ståhl skriver:

    Jag vill ge alla barn och allra mest de 385000 svenska barn som lever i familjer med risk- och missbruk en alkoholfri jul i julklapp. Jag har hela mitt vuxna liv varit medlem i en organisation IOGT-NTO som jobbat för att alkohol inte skall hindra människor att leva ett fritt och rikt liv och att barn- och ungdomar skall få en alkoholfri uppväxt. Jag hoppas att vår kampanj ”Alla barn har rätt till en Vit Jul” just denna jul skall ha fått en bra genomslagskraft och att den hjälper så många barn som möjligt att få fira en alkoholfri julhelg

  2. Joi skriver:

    Himmel! Vet ni vad jag tycker ni ska göra? Jag tycker ni ska försöka umgås med sprit på ett vettigt sätt! Det kan jag göra! Jag kan dricka alkohol utan att bli nitad! Jag har druckit snaps till maten och några öl och innan det en glögg och snart ska jag dricka whisky, Dyyyyyyyyyr whisky. Vi snackar 900 kronor för en flaska och dyr mörk choklad:) mmmmmmmmmmmmmmm så gott! mmmmm för att inte tala om vilka goda och dyra cigarrer jag köpt:) Fast dom ska jag spara till nyår:) såååååååå Anna;) Släpp loss lite vetja. Nä nu ska jag gå och spela lite sällskapsspel med familjen;) Undrar hur det ska gå nu när jag druckit massa otäck sprit? Jag kommer säkert att förlora;)

Kommentera

