Pappa, i år är julen din.

Vad var det att jag klarade mig så bra, trots allt? Till stora delar är det Pappas förtjänst. Även om han som medberoende gjorde många fel (som alla andra) så gjorde han det viktigaste rätt: Han stannade hos oss. Och han älskade oss. Nu har Pappa och jag bråkat klart om vad som hände. Vi tillfrisknar båda två, dag för dag. Jag har min familj. Pappa har världens finaste Inger. Och vi har varandra. Mina vänners pappor har börjat dö, och jag inser med full kraft att Pappa är omistlig.

Och det är nästan bara han som vet varför jag tappar saker, varför jag inte vill bo i ett hus och hur jag vill ha skidorna vallade.

Pappa, här kommer vår favoritjuldikt. Musiken finns på youtube…

Kom närmare, kom hit intill
Kom slå dej ner, säj att du vill
Nu faller snön uti den svarta natt
Nu sover barn i nattens ro
fördrömda i sin egen tro
om livet
som en hägrande skatt
Du och jag ska vaka tills vi glöömer
att skatten är en dröm som barnen
drömmer
som vi fördömer

Glöm djävulskap och stingslighet
Glöm allt jag gjort av elakhet
jag älskar dej så innerligt
för du och jag har sett en del
och känner till varandras fel
Vi lever i vår egen hemlighet
Kom öppna dej, snart är julen över
Sitt närmare, för du är allt jag vill
och behöver

Snart kommer änglarna att landa
Snart står morgonen i brand
Törs jag säja att vi har varandra
Törs du lägga kinden i min hand

Vi är människor och det är märkligt
och kanske svårt och omöjligt ibland
Var inte rädd för det som är verkligt
Fred och lugn inatt i mänskoland
Fred och lugn inatt i mänskoland

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Pappa, i år är julen din.

  1. Lars skriver:

    Du kan det där med att uttrycka känslor Anna!
    Nu väcker du ett gammalt och fint julminne till livs igen!
    Ha en underbar jul både Anna med familj och Jan!

    God Jul! /Lars (som aldrig glömmer ett unikt framförande av denna låt!)

  2. Linda Adolfsson skriver:

    God jul, Anna. Varm kram till dig.

Kommentera

