Vad händer om man frågar nå’n som jobbar i verkligheten?

Ibland får jag, Sveriges mest mytomspunna moralkärring, draghjälp i mina orimliga (tycker många) åsikter som jag fortsätter tjata om trots att många ägnar hela sin vakna tid åt att försöka få mig att låta bli. Vad händer till exempel om man frågar de poliser som natt efter natt ser alkoholens baksidor, vad de anser att man bör göra? Du vet, de där poliserna som säger att det inte finns något krogvåld utan bara alkovåld. De som fortsätter att försöka hjälpa människor som inte riktigt klarar att ta hand om sig själv och sin omgivning. De som fortsätter jobba fast det ser helt hopplöst ut.

Så här svarar de i Göteborgsposten när man frågar vad de tycker om öppettiderna. Du vet, öppettiderna på krogen som vår regering hittills ansett att man absolut inte behöver göra något åt:

– Polisen ansvarar för ordning och säkerhet. När folk haft trevligt på krogen vill vi att de ska komma hem hela, säger Lars Klevensparr, områdeschef för polisen Storgöteborg.

Han har nu vänt sig till Göteborgs ledande politiker och kräver att serveringstillstånd till fem inte ska tillåtas. Skälen är flera:

• Polisen har startat ett arbete som ska öka tryggheten i centrum. Då behöver serveringstiderna ses över.

• Risken att råka ut för brott ökar i kombination med ökad alkoholkonsumtion.

• Ordningsstörningar är ett problem med öppettider till 05.00.

• Svarttaxiverksamheten blomstrar som mest efter 03.00.

Läs hela artikeln här.

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Vad händer om man frågar nå’n som jobbar i verkligheten?

  1. Joi skriver:

    Himmel! Jaha får man va så fräck att fråga Anna panna och kanske även områdeschef Lars RÖVsparr haha när ni vill att krogarna ska stänga då? Kan du svara på det? När ska krogarna stänga tycker du Anna? Jag förstår att du och Lars Rövsparr helst hade sett att det inte fanns några krogar öppna överhuvudtaget någonsin men det tror och hoppas jag inte kommer att hända! Så anna tala nu om när dom ska stänga? MVH/Johan

    • Anna Carlstedt skriver:

      Hej Johan! De flesta krögare tycker att det skulle vara bra att stänga klockan tre, så det är en tid som jag också tycker kan vara rimlig.

  2. Joi skriver:

    hahahaha;) Du! har du sett dig själv idag? På nyheterna och på svt.se
    Du liknar en bakfull trollunge som varit på värsta röjarpartyt dagen innan:) Kolla frillan alltså;)

    • Anna Carlstedt skriver:

      Hej Johan! Tack så mycket för konstruktiva synpunkter! Jag ber verkligen om ursäkt för mitt utseende. Vi få hoppas att de vänder sig till dig nästa gång, så att det blir ett uttalande från en person som har kloka svar och det utseende som krävs.

  3. Joi skriver:

    Hej Anna! När jag kommenterar nått som du skrivit som jag tycker är fel! Så blandar jag gärna in lite skoj i allvaret! Tråkigt att du inte kan ta lite skoj också utan att komma med påstående som att jag är elak! /Johan.

    • Hans Lindgren skriver:

      Hej Joi! Hur vore det att någon gång komma med en vettig kommentar till det Anna skriver? Låt mig påminna dig om alkoholen uppfyller alla kriterier på en drog, den är beroendeframkallande, berusande och giftig. Alkohol är alltså inte vilken vara som helst utan måste omfattas av vissa restriktioner.
      Hans Lindgren

      • Joi skriver:

        Hej Hans! Ja socker och koffein är också en drog och beroendeframkallande. Men det är inte det som är det intressanta, utan det som är intressant är att IOGT-NTO är en organisation som vill bestämma över andra (vuxna, myndiga) människor huruvida dom ska dricka alkohol eller ej och helst totalförbjuda alkohol. Och sedan är ni jäkligt lustiga när ni kommer med påståendet att gårdsförsäljning skulle öka alkoholkonsumtionen. Detta är ju helt felaktigt och har inget med verkligheten att göra. Tror du och Anna på fullaste allvar att ett gäng 15 åringar drar iväg med sina moppar efter skolan till en gård som säljer dyrt vin för att supa huvudet av sig i en tom busskur eller några A-lagare som raglar iväg och inhandlar några fina 400 kronors flaskor en fredag? Nä naturligtvis är det ju inte det som kommer att ske vid införandet av gårdsförsäljning. Men nu va det ju inte det som det handlade om! Utan det handlade om att Polisen inte är intresserad av att upprätthålla ordningen efter kl 05:00. Påståendet att problemet med större ordningsstörningar efter 05:00 är så felaktigt och det vet dom om! Det är alltså skitsnack det också. Om ni vill ha mindre ordningsstörningar och avsevärt mindre misshandels och våldtäktsfall så finns det bara 3 saker att göra.
        1. Stoppa invandringen.
        2. Utvisa alla rasfrämlingar som befinner sig i Sverige.
        3. Grip och åtala våra politiker för dess illgärningar som dom under massvis av år åsamkat oss.
        Oj jag ber om ursäkt! Jag glömde punkt 4. Naturligtvis ska vi ut ur EU också tycker jag! Och kriminalisera krigstribunalen i Haag,UN (FN) eftersom de är grovt kriminella. Nu kom jag ifrån ämnet lite men va tvungen att bidra med dom åsikterna också.
        MVH/Johan.

  4. Hans Lindgren skriver:

    Hej Johan!

    Nu tycker jag du tar priset i enfald när du jämställer kaffe- och sockerberoende med alkoholberoende. Man behöver bara öppna en dagstidning för att se vilket elände alkoholen ställer till med. I dag var det knivbråk och två hamnade på lasarettet. Jag är tämligen säker på att det inte var kaffeberoende som utlöste slagsmålet.
    Du har fel när du påstår att IOGT vill förbjuda alkoholen. Vi arbetar däremot intensivt för att nedbringa samhällets kostnader för alkoholen och vår vision är ett samhälle, en värld, där alkohol och andra droger inte hindrar människor att leva ett fritt och rikt liv.
    Vi slår vakt om Systembolaget och därför är vi emot gårdsförsäljning. Jag är ganska säker på att de som talar sig varma för gårdsförsäljning ser en chans att luckra upp Systembolaget och på sikt få in alkoholen i livsmedelshandeln. Det vore förödande och skulle resultera i en våldsam ökning av alkoholkonsumtionen och öka samhällets koctnader för alkoholskadorna.
    Alkoholen kostar samhället ofantliga summor, minst 150 miljarder om året.
    Hans

Kommentera

