Systembolaget vinner mark – igen

Systembolagets försäljning ökade under 2010. Samtidigt verkar alkoholkonsumtionen ha legat oförändrad. Den självklara slutsatsen är att alkohol från Systembolaget har fortsatt att öka sin del av konsumtionen på bekostnad av den oregistrerade konsumtionen. Det är bra. Dels för att det ger längre tillgänglighet, större kontroll över åldersgränser och mer skatteintäkter, dels för att det ger dem som vill sänka alkoholskatterna mindre vatten på sin kvarn. Det senare är kanske det viktigaste – sänkta alkoholskatter skulle vara katastrofala och bara gynna alkoholindustrin själva.

Andra kul saker som Systembolaget rapporterar om är att försäljningen av alkoholfritt ökade med 31 procent under 2010. Toppen! Nu gäller det bara att krogar och restauranger följer efter och ökar sitt utbud också. Många ställen erbjuder fortfarande bara vatten och läsk.

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s