Ledarna i civilsamhället som påverkar mest under 2011

Här följer visserligen yesterdays news, men för mig är nedanstående nytt eftersom jag precis kommit hem från Egypten. Det var en särskild erfarenhet: Att uppleva hur, inom loppet av en vecka, först Facebook och Twitter släcktes ned. Sedan hur det inte gick att komma ut på nätet alls. Sedan hur alla tidningar försvann från lobbyn på hotellet. Och hur vi, sista dagen, inte kunde titta på TV. Jag håller tummar och tår för att det som det egyptiska folket nu genomlider kommer att leda till en demokratiseringsprocess.

Väl hemma i ankdammen igen bestämmer jag mig för att ge Jante en käftsmäll och glädja mig åt att jag finns med på listan (publicerades 24 januari) över de fem personer som anses påverka svenska företag mest när det gäller CSR-frågor (Corporate Social Responsibility). Jag saxar:

4. Anna Carlstedt och Göran Pettersson, ordförande och generalsekreterare, Forum för Frivilligt Socialt Arbete
Att Forum för Frivilligt Socialt Arbete är den lobbyorganisation för den ideella sektorn som deras motsvarighet Svenskt Näringsliv är för den privata sektorn beror till stor del på Carlstedt & Pettersson. Med fokus på samverkan istället för motverkan ordnade de en överenskommelse kring hur olika sektorer ska samverka och istället för att bara begära mer pengar arbetar man aktivt för att skapa infrastruktur för att underlätta för sektorn att nå sina mål genom Volontärbyrån och nu senast TechSoup. Twitter: @AnnaCarlstedt & Socialforum

Läs gärna mer på CSR i Praktiken

Forum för frivilligt socialt arbete, där jag är ordförande, är en paraplyorganisation för 37 svenska idéburna organisationer. Vi samlar bl a IOGT-NTO, Röda Korset, Rädda Barnen, Makalösa Föräldrar och Svenska Kyrkan. Läs mer om oss på Forums hemsida.

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ledarna i civilsamhället som påverkar mest under 2011

  1. Anneli skriver:

    Grattis!!! Du gör ett bra arbete! Kul att det uppmärksammas

Kommentera

