Inte bara hans hjärta utan hans schackspel också

Maken vet ju att han sitter säkert i sadeln. Jag skulle bara överge honom om någon av de tecknade pingvinerna i Madagaskar dök upp (de är ju så grymt sexigt kompetenta). Eller om Henrik IV av Frankrike knackade på. Fast han har ju varit död i 400 år, så risken är inte så stor. Idag förbarmade sig min käre kollega Anders Bengtsson över mig: Vi är i Paris och jag oroar mig över det seminarium jag skall arrangera på Sorbonne imorgon. Om seminariet kan du läsa på Sorbonnes hemsida. För att få mig på andra tankar tog han med mig ut till det ljuvliga renässansslottet i Fontainebleau där det pågår en utställning om min favoritkung …Henrik IV. Du vet, han som införde religionsfrihet i Frankrike i en tid då tolerans och humanism var bristvaror. Han skulle behövas i Egypten nu.

Hursomhelst: Jag trodde att det absolut coolaste var när jag fick se Henrik IV:s hjärta (eller den dammiga lilla klump som var kvar av det) i ett silverskrin i katedralen i St Denis för några år sedan. Men idag, på Fontainebleau-slottet, fick jag se …hans schackspel. Det var det finaste jag någonsin har sett. Hjärtat klappade fortare, och jag föreställde mig hur han satt där under ett mullbärsträd och spelade schack med sin närmaste vän Sully eller med sin hjärtas dam Gabrielle d’Estrée, för att glömma sina bekymmer. Han oroade sig knappast över ett seminarium på Sorbonne, utan för religionsmotsättningar, krig, epidemier, hungersnöd… Men ändå…

Jag och Anders lyckades också få se det ofattbart coola och ganska hemliga Gallerie des Cerfs, med sina kopior av klassiska antika statyer, hjorthuvuden, enorma frankrikekartor på väggarna och en mycket speciell stämning. ”Insolite” skulle fransmännen säga. Kommer inte på något bra ord på svenska.

 Det var för övrigt i detta galleri som Drottning Kristina lät avrätta Markis Monaldesco, ett illdåd som svärtat ned hennes eftermäle. Men det är en annan historia. 

Den som uthärdar mer om min kärleksaffär med Henrik kan läsa min understreckare i ämnet i SvD.

 Bonne nuit!

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

