Sorry, svenskarna vill inte ha nå’t vin på ICA

Bara 31 procent av kvinnorna och 42 procent av männen är numera positiva till vinförsäljning i livsmedelsbutiker. Det framgår av en rapport som Stockholms universitet presenterar idag.

Stödet för en restriktiv alkoholpolitik har ökat radikalt i Sverige sedan 2002. Förändringen gäller både kvinnor och män och alla åldersgrupper. Stödet för att börja sälja vin i livsmedelshandeln minskade till exempel från 56 till 31 procent bland kvinnor och från 69 till 42 procent bland män. IOGT-NTO förvånas inte.

Alkoholskadorna har ökat stort de senaste åren och det börjar märkas i opinionen. Idag är det 83 procent fler kvinnor som dör av skrumplever än på mitten av 1990-talet. Och 65 procent fler av männen. Det är klart att folk reagerar.

Vi är skeptiska till att regeringen samtidigt som opinionen är så tydlig inte har släppt frågan om huruvida tillverkare av alkohol ska få sälja direkt till konsument, så kallad gårdsförsäljning.

Det är märkligt att man inte släpper den frågan. Svenska folket vill ha en ansvarsfull alkoholpolitik så det är dags att slänga förslaget om gårdsförsäljning i papperskorgen.

För mer information kontakta:
Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO
0708-78 09 33

Nina Svensson, pressekreterare IOGT-NTO
0733-72 62 15

Frågor om studier besvaras av Mats Ramstedt, SoRAD, tfn 08-16 34 08 / 070-266 96 24
e-post mats.ramstedt@sorad.su.se

www.iogt.se

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Sorry, svenskarna vill inte ha nå’t vin på ICA

  1. Bo Persson skriver:

    Inte ens Anna har väl missat att alkoholkonsumtionen gått upp med 27% från 1995 till 2002. Det är säkert detta som gjort att vi nu får mera problem med sjukdomar osv. Efter 2003 har faktiskt konsumtionen minskat med 6% fram till 2009. Alla siffror är hämtade från SORAD:s statistik.
    Försök nu att förklara följande:
    Hur kunde konsumtionen gå upp med 27% på 7 år när vi endast hade Systembolaget att handla från och varför gjordes inget då. SB är det viktigaste styrmedlet vi har och då lyckas man med detta.
    1 januari 2003 fick vi ökade införselkvoter och 2008 fick vi själva privatimportera. Alltså kan man säga att tillgängligheten ökat. Detta skulle ju innebära att konsumtionen också ökat men så är det inte. Det har minskat med 6 %. Skulle vara roligt att få en förklaring på detta från en som är insatt i detta.

    Bo Persson

    • Anna Carlstedt skriver:

      Hej Bo! Tack för ditt inlägg med kloka synpunkter! Jag är ledsen att jag inte svarat förrän nu, men det har varit något tekniskt problem som gjort att jag inte sett det förrän nu. Du har helt rätt i att konsumtionen ökade dramatiskt efter 1995, när vi kom med i EU. Framförallt ökade privatimporten drasiskt: Man får ju efter EU-inträdet ta in flera hundra liter alkoholhaltiga drycker, för personligt bruk. Det positiva är att efter 2005 så sjunker alkoholkonsumtionen stadigt igen. Systembolaget ökar sin försäljning år från år, samtidigt som alkoholkonsumtionen minskar. Detta betyder att både den lagliga privatimporten och smugglingen minskar. Det finns många förklaringar till det, men en är att svenska folket (i alla fall de flesta) ställer upp på vår svenska alkoholpolitik: 70% av svenskarna vill ha kvar Systembolaget. Det vill säga att svensken tycker det är ok att tillgängligheten är begränsad och priset ganska högt, för att man vet att all forskning visar att det är precis det som hjälper när man vill få ned alkoholkonsumtionen i ett land. Att begränsa tillgängligheten och ha höga priser hjälper otroligt mycket när man vill minska alkoholens negativa konsekvenser och hjälpa till så att så få som möjligt drabbas av alkoholens baksidor. Det går alltså åt rätt håll!

      • Bo Persson skriver:

        Hej Anna,
        Nu blir jag faktiskt orolig. Det är väl du som är ordförande i IOGT-NTO. Du borde ha tillgång till korrekta uppgifter. Inte konstigt att man ibland undrar hur ni drar Era slutsatser.
        Du skriver att privatimporten ökar från 1995 när vi gick med i EU och fick ökade införselkvoter. Detta stämmer inte. Inte förrän den 1 januari 2003 fick vi ökade införselkvoter. Från 1995 – 2002 var det bara Systembolaget som ordnade denna ökning. Trots detta tycker ni det är ok. Jag tror att Systembolagets övergång till självbetjäningsbutiker har mer skuld i denna ökning. Enligt Er själv har denna inneburit en ökning på 15-20%.
        2007 fick vi dessutom möjlighet att själv privatimportera från EU. Jag tolkar båda dessa åtgärder som ökad fysisk tillgänglighet. Ni skriver ofta att om den fysiska tillgängligheten ökar ska ju konsumtionen också öka men den gör det inte längre.
        Detta är faktiskt något som fått folkhälsoinstitutet att reagera. Det verkar finnas många olika faktorer som styr alkoholkonsumtionen. Bland annat skrivs det nu att ekonomiska faktorer har större betydelse för alkoholkonsumtionen i Sverige än den fysiska tillgängligheten. Tillgängligheten räcker inte som argument längre vilket ni själv också konstaterat genom Per-Åke Andersson i Göteborg.
        Prismässig tillgänglighet tror jag är mycket viktig, dvs en flaska bra vin för några hundralappar istället för en 3 liters Bag in Box för 139 SEK hade varit att föredra men då får vi hjälpas åt med att föra ut detta budskap. Ställer ni upp på detta?

      • Anna Carlstedt skriver:

        Bäste Bo,
        tack för Ditt svar! Självklart är jag medveten om tågordningen i den politik som EU-inträdet förde med sig. Men eftersom jag var angelägen om att Du skulle få ett svar så fort som möjligt när vi upptäckt att Ditt inlägg låg obesvarat, valde jag att inte ta med hela kronologin och alla årtal i mitt resonemang. Jag kunde säkert i hastigheten ha satt punkt och gjort ett nytt stycke, men jag hoppas att andemeningen ändå framgå. Jag skulle självklart kunna skriva ett antal hundra sidor om både den svenska alkoholpolitiken och EU:s (vilket ju i flera fall är samma sak), men jag bedömer inte att jag skall göra det i ett inlägg på min blogg. Om Du vill läsa mera djuplodande beskrivningar av den alkoholpolitik som vi står för så finns det mycket att hämta bland annat på vår hemsida iogt.se Allt detta står jag självklart bakom eftersom jag är ”mamma” till vår politik och våra dokument.

        Det väsentliga i mitt förra inlägg håller jag fast vid: Att det faktiskt går åt rätt håll just nu: Alkoholkonsumtionen sjunker försiktigt, Sveriges ungdomar har inte druckit så lite alkohol sedan mätningarna började på 70-talet, alltfler stöttar Systembolaget och prispolitiken, 70% av svenska folket är emot alkoholreklam i TV, allt fler tecken tyder på att det blir trendigt att avstå från alkohol. Vi har väldigt mycket arbete framför oss för att få ett bättre samhälle, men jag väljer att vara optimistisk eftersom det finns så otroligt många bra, engagerade människor som vill arbeta ideellt, inte bara för att göra en insats utan också för att förändra världen!

        Det finns en insinuant och otrevlig ton i Dina inlägg som jag tycker är alldeles onödig. Jag tycker att man skall kunna föra en bra diskussion utan att angripa varandra så hårt. Det är tråkigt att Du känner dig orolig över att jag är IOGT-NTO:s ordförande. Det vore kanske bra att Du tog kontakt med IOGT-NTO:s valberedning för att säkerställa att de väljer en annan ordförande på kongressen i sommar, så att Du slipper vara orolig: Med tanke på vad Du skriver måste det ju vara dåligt omdöme av vår kongress att välja mig till ordförande. Det måste naturligtvis också ha varit ett misstag av Dagens Nyheter att utse mig till Sveriges mest framgångsrika påverkare, och ett misstag av Forum för Frivilligt Socialt Arbete (som samlar ett fyrtiotal organisationer varav Röda Korset, Svenska Kyrkan och Rädda Barnen) att utse mig till ordförande. Säkert anser du också att det var ett tecken på dåligt omdöme att ge mig min doktorstitel. Jag kan bara beklaga att dessa misstag skett.

        Med vänlig hälsning
        Anna Carlstedt

  2. Bo Persson skriver:

    Hej Anna,
    Givetvis får du göra fel även om Svenska Dagbladet utsett dig till Sveriges med framgångsrike påverkare och att du fått en doktorstitel. Det är mänskligt att göra fel. Ibland är man stressad och slänger iväg ett svar utan att kontrollera allt. Det är ok för mig.
    Det som är så intressant just nu är att konsumtionen fortsätter att minska fast vi fått ökad fysisk och till viss del ekonomisk tillgänglighet till alkohol from 2003. Så skulle det ju inte kunna vara.
    Har du någon fundering vad detta kan bero på? Har vi gått ut med mer information eller vad är det som gör att vi dricker mindre nu än för några år sedan?
    Sedan skulle jag gärna vilja ha en kommentar från dig hur du ser på konsumtionsökningen med ca 30% från åren 1995 – 2002. Vad berodde detta på? Har det med övergång till självbetjäning att göra eller finns det någon annan enskild händelse som styrt detta.

    Med vänlig hälsning
    Bo Persson

    • Anna Carlstedt skriver:

      Hej Bo! Tack för dina frågor! Jag är på resande fot ett par dagar, men skall läsa på så snart jag får en stund till det så att du kan få ett helt korrekt svar. Återkommer alltså inom kort. Hälsningar Anna Carlstedt

    • Anna Carlstedt skriver:

      Tack för bra frågor igen! Att konsumtionen av alkohol inte fortsatt att öka efter 2004 är en mycket intressant fråga som det inte finns något entydigt svar på. Kanske har det att göra med trender i samhället där man helt enkelt väljer att dricka mindre? Vi ser det även i den ”nynykterism” som Dagens Nyheter gjorde en artikelserie om i höstas och som börjar gro ute bland befolkningen. Kanske har det att göra på de satsningar som gjorts med så kallad ”Ansvarsfull alkoholservering” på krogarna och att man numera allt oftare ställer frågor om alkoholvanorna till de som t ex besöker sjukvården? En del kan vara den stora satsningen på förebyggande arbete bland ungdomar. Samtidigt är det viktigt att markera att vi fortfarande dricker 20 procent mer än innan EU-medlemskapet, vilket i sig skapar mer elände både nu och på sikt. Och även om det skett en minskning så är den lägre än den höjning som skett.

      Att vi drack mer och mer under perioden fram tom toppåret 2004 beror troligen på ett antal faktorer där alkohol blev mer tillgängligt och billigare. Skatten sänktes på öl och vin under perioden och vi släppte i princip de införselkvoter som funnits mellan oss och EU-länder. Samtidigt ökade antalet serveringstillstånd i samhället med fler tusen och öppettiderna för t ex Systembolaget utökades.

      Hoppas detta gett några uppslag till förklaringar.
      Hälsningar Anna Carlstedt, på väg till konferens i Lund om barn som lever i familjer med alkoholberoende.

Kommentera

