Jag tänker på familjen Gidlund

För en kort tid sedan gick Krister Gidlund – förläggare, författare, humanist – ur tiden. Nu har också hans hustru Gertrud, förläggare och konstnär, gått bort. Jag beklagar.  

Paret Gidlund var ovanliga på många sätt. Bland annat valde de som förläggare att ställa sig vid sidan av genomkommersialiseringen av förlagsbranschen. De gav ut sådant som de trodde på och som hade litterär lyskraft. De ekonomiska aspekterna vägde lättare. 

De beskriver sina idéer kring detta i boken ”Ett litet bokförlag” som kom 2002, idéer som nu dottern Sara med make förvaltar så fint. Förlaget lever vidare.

Jag har fått ge ut två böcker på Gidlunds förlag. Det går inte att beskriva vad jag kände när Krister ringde upp och sade att han ville ge ut min och Jan Stolpes Nostradamus-bok. Någon som trodde på vårt ”mission impossible!”. I min lilla värld har Gidlunds förlag uppfyllt en dröm, och en tredje bok är på väg. I den stora världen är de ett stadigt ljus som lyser i mörkret.

I sin bok ”Den dubbla dagen” skriver Krister Gidlund:

Så sitter jag då äntligen under min franska kastanj. Med mina sinnen, med mina drömmar. Åter hör jag ur lövmassorna bortåt bäcken sommargyllingens mättade gula toner. Hamlhatten och de välta träskorna ligger i gräset som de skall.

Min tro är bräcklig, men jag tror av hela mitt hjärta att Krister nu får sitta med Gertrud under deras franska kastanj i alla dagar intill tidens slut.

Det här inlägget postades i Franska favoriter, Personligt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jag tänker på familjen Gidlund

  1. Bodil skriver:

    Verkligen tråkigt att höra! Och visst lyser detta lilla förlag som en liten, vacker låga i den stora kulturvärlden! Som en mycket liten bidragare till dess verksamhet, i form av underhållning på releasefest, så beklagar jag sorgen för Sara och för alla i familjens närhet!

Kommentera

