Norrut, som en flygande and

Det följer en rytm: Jag gillar att jobba mycket. Jag gillar när adrenalinet stiger. Jag gillar att trängas med tusentals människor på Stockholms central, i gången mellan tunnelbanan och pendeltågen. Jag gillar hur det luktar på Hornsgatan, och jag gillar känslan av att vara där det händer.

Men så kommer den smygande, längtan norrut. Den kommer med jämna mellanrum. Den kommer som ett stråk av kall vår i luften. Eller när jag tror att jag fått syn på en domherre. Eller i form av något jag kommer på, som Poppo (mormor) brukade säga.

Så börjar jag plötsligt ringa till Pappa oftare. Och så hamnar jag plötsligt på SJ:s hemsida och har utan att veta hur det gått till har jag bokat tågbiljetter. Norrut.

Det följer en rytm. Med jämna mellanrum måste jag bort från staden, hem till det lilla röda huset, den rena snön, den tysta granskogen, till pappas hembakade surdegsbröd. En del åker på yogaläger eller kurser i mindfulness. Gott så. Jag sätter mig vid Pappas köksbord några dagar. Det är min retreat. 

Det finns ett soundtrack till längtan i mitt bröst. Det är skrivet av gruppen Euskefeurat, som hjälper alla oss som åkte att sätta ord på det man inte pratar om. Såhär, till exempel:

…men hur det än blir så ska gudarna veta att de finns inga bojor eller band                                                             som kan hindra mina tankar att färdas norrut             på våren som en flygande and.

Det är här man känner vars stigarna går                     och man vet vem som är släkt med vem                        det här man vet var gäddorna står                                        ja det är hit man kommer när man kommer hem,      du vet,  ja det är hit man kommer                                    när man kommer hem…

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Norrut, som en flygande and

  1. Lena skriver:

    ”Gilla”

Kommentera

