Farmor och vår Montaigne

Står och stryker en märklig sak av siden som jag ärvt av min Farmor. Hon köpte den på 70-talet. Är det en jättebred slips? En scarf? Vet inte, men när jag har den med skjorta och väst känner jag mig som Annie Hall. Jag saknar Farmor. Hon var lärarinna, gift med en järnverksarbetare i Degerfors och  var nog släkt med Dan Andersson. På nå’t sätt. Hos Farmor fanns böckerna. Alla Selma Lagerlöf, Vilhelm Moberg, Jan Fridegård. Hon hade inte så mycket pengar men hon la ändå en bra slant på att köpa böcker. Och att resa. När jag var liten kom hon bland annat hem från en resa till Jerusalem, och present till mig hade hon köpt en palestinasjal och en sjuarmad ljusstake. Palestinaschalen har min tonårsson när han åker skidor. Den sjuarmade ljusstaken brukar vi tända på jularna. Farmor framhöll vikten av att hon hittat både en palestinasjal och en sjuarmad ljusstake. Jag minns inte vad hon sa, men att det var viktigt, det begrep jag.

Farmor talade om Montaigne. Honom hade jag aldrig hört talas om. Hon sade att han var fransman, filosof, levde på 1500-talet. Och att han var bland de första som definierade vad en humanist var. Och detta, sa Farmor, skulle man ta fasta på. Enligt Farmor – och Montaigne – krävdes att man skulle läsa mycket böcker, för att bli en bra humanist. Men detta räckte inte. Man måste också resa. För, sa Farmor, ju mer man reser desto mera öppen och tolerant kan man bli som människa: Om man ser att saker kan vara annorlunda, och inte behöver vara sämre för det, ja, då kan man bli en humanist.

Farmor är borta, men Montaigne umgås jag ofta med i yrket när jag vistas i döda poeters sällskap. Farmors slips? scarf? finns också kvar. Jag stryker den så den blir blank och slät, sätter på mig den och känner mig fin. Farmors livshållning kommer inte på köpet, men man kan ju försöka…

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

