Ett anspråkslöst förslag

Satir är en rolig genre. Det var den redan på 1700-talet när Jonathan Swift föreslog att man skulle lösa den engelska hungersnöden genom att äta irländska spädbarn. Och rolig med bett är den än idag och förvaltas fint av många, som t ex krönikören Bengt Olsson som skriver hur det gäller att täta luckorna mellan fyllorna så man kan se till att hålla sig berusad hela sommaren. Eller roliga och kloka Eva Ekeroth på Alkoholpolitiskt Forum, som skriver följande på Drogportalen under rubriken ”Gårdsförsäljning är framtiden”. Jag har stulit texten rakt av, så läs och njut:

Det gångna året har jag haft anledning att fundera över vad jag ska ägna resten av mitt yrkesverksamma liv åt. Nu har det klarnat. Tack vare utredningen om gårdsförsäljning ser jag möjligheterna öppna sig i alkoholbranschen. Jag tänkte dra nytta av mina erfarenheter på alkoholområdet, men flytta över till den mer lukrativa sidan och starta gårdsförsäljning av alkohol.

Men du har ju ingen gård, kanske vän av ordning invänder. Det är just det som är det fina i kråksången – man behöver ingen gård. En villa i förorten funkar lika bra.

Jag tänkte mig en småskalig tillverkning av likörer gjorda på egna frukter och bär. Till julen producerar jag egen glögg. Kanske brygger jag lite öl också. Det behöver inte vara några stora mängder eftersom man får sälja även andra tillverkares produkter.

En upplevelse ska vara kopplad till inköpen vilket komplicerar det hela något, men svårigheter är till för att övervinnas och kan vändas till möjligheter. Kunderna får plocka bär, frukt och växter. De kan också hjälpa till att klippa fruktträd, klippa gräsmattan, skotta snö, gå ut med hunden, spela kubb, baka eget tilltugg till dryckerna, dammsuga eller delta i andra sysslor som förekommer på ”gården”. Eller varför inte delta i själva tillverkningen. På så vis minimeras min arbetsinsats till att bara hysta in pengarna. Och betalande arbetskraft är faktiskt bättre än gratis arbetskraft.

Om kunderna ska ägna sig åt en upplevelse i samband med inköpen förutsätter det att de har lite mer tid att spendera, som t ex på helgen. Det måste väl rimligen innebära att man får sälja även då? Det ger en viss konkurrensfördel gentemot Systembolaget som har begränsat öppethållande på helgerna.

Så jag ser med tillförsikt fram mot det kommande året.

Välkommen till Evas vingård!

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ett anspråkslöst förslag

  1. Bo Persson skriver:

    Du har inga höga tankar om folk om du verkligen tror att någon skulle ställa upp på detta. Det är inte ens roligt men visar vilket förakt du har för människor som vill ha ett glas likör eller en öl någon gång.
    Du tror alltså på allvar att du kan få folk att arbeta åt dig bara för att kunna köpa en likör som du slängt ihop i garaget. Hur den smakar verkar inte spela någon roll. Skärpning tack!

    • Anna Carlstedt skriver:

      Hej Bo! Så roligt att du läser min blogg! Med tanke på ditt svar är du antingen en fullblodssatiriker själv, eller också förstår du inte alls vad satir går ut på. Självklart tror varken Eva (som skrev det citerade, satiriska kåseriet) eller jag att någon skulle ställa upp på detta, lika lite som Jonathan Swift (en annan satiriker jag citerade) ansåg att hungersnöden i England skulle lösas genom att man åt irländska spädbarn. När du skriver ”Du tror alltså på allvar att” så är ju hela poängen med att skriva satir att vi tvärtom inte alls tror det på allvar. Däremot känner jag naturligtvis den allra djupaste respekt för, som du skriver, ”människor som vill ha ett glas likör eller en öl någon gång”. Givetvis. Varför skulle jag inte respektera dem? Alla människor är lika mycket värda och har samma rätt till respekt.

      • Bo Persson skriver:

        Alltid intressant att se vad som skrivs i denna fråga. Jag har följt debatten och ibland är det faktiskt svårt att skilja på om det är satir eller inte. Skönt att höra att i alla fall inte du tror på att alla kan starta en gårdsbutik och sedan få tillstånd att sälja bara genom att tillverka lite alkohol själv.
        De som satsar på gårdsbutiker är ofta arbetssamma entusiaster som tror på vad de gör och är stolta över det. Dessutom ska ju varje kommun testa om det är lämpligt avseende både person och placering så det blir nog inte så tätt mellan ”butikerna”
        Alkohol ska dessutom njutas som krydda till maten och aldrig i större mängd.

    • Hans Lindgren skriver:

      Hej BO!
      Jag tycker det framgår hur tydligt som helst att Eva Ekeroths artikel är en
      satir som visar hur befängt det är att tillåta gårdsförsäljning i den form som
      Lotty Nordling redovisar i sin utredning.
      Jag tvivlar på att du läst den.
      Vet du förrresten om att WHO har fastslagit att alkoholen är den farligaste drogen på grund av att den är så allmänt accepterad.
      För att begränsa de skador som alkoholen förorsakar pekar WHO ut verksamma åtgärder för att minska alkoholkonsumtionen: begränsning av reklamen, höga priser, höjda skatter och begränsad tillgänglighet.
      Gårdsförsäljning i den omfattning som Lottys utredning förespråkar skulle öka tillgängligheten avsevärt och dessutom hota Monopolet.

      Hans Lindgren
      IOGT-NTO Borlänge

Kommentera

