Om ”terroir”, utan prickar i Bryssel

Befinner mig i Bryssel, studieresa med styrelsen i Forum for frivilligt socialt arbete. En fantastisk vecka, enda bekymret ar att det inte finns prickar over a och o pa de belgiska tangentborden. En mera teknisk person an jag skulle sakert losa det, men jag lyckas inte.

Hemifran kommer rapport om att vi fatt in en debattartikel i Allt om Mat. Kul! Det kom sig av att jag rakade i samsprak med en vinskribent om begreppet ”terroir” som ju ar ett franskt och krangligt satt att tala om bra, ekologisk, lokalproducerad mat och dryck. Jag forsokte forklara att aven vi som inte dricker alkohol garna vill ha drycker med omsorg bakom nar vi njuter av bra mat. Jag vill inte ha bara Ramlosa till min middag nar det ar fest. Men garna spanske vinproducenten Torres’ ekologiska vita alkoholfria vin till forratten, och garna Grythyttans blabarsdryck med 3 500 blabar i varje flaska. Underbart!

Ett utdrag ur var debattartikel, som du kan lasa i Allt om Mat:

Varje år kommer massor av nya alkoholfria alternativ, bland annat på Systembolaget. Trots det måste man fråga särskilt om man vill ha alkoholfritt och får då välja mellan cola och vatten. Varför är det bara de som dricker alkohol som ska få intressera sig för terroir och smakbärare? Det finns goda skäl att inte dricka alkohol. Hälsomässiga, sociala och politiska. Mellan fem och sextusen svenskar dör av alkoholskador varje år och vart femte barn har föräldrar som dricker för mycket. Jag hoppas att det i framtiden blir minst lika sjalvklart att välja bort alkoholen som att dricka. Att medier som sjunger alkoholens lov börjar skriva om dess nackdelar och slutar lyfta fram alkohol som det självklara alternativet. Ta en titt i den alkoholfria hyllan nästa gång du bjuder på middag. Det uppskattas av fler an du tror.

 

 

 

   

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

