Gammaldags namn men ny, fräsch kampanj

Den här veckan är det Folknykterhetens vecka. Numera kanske vi inte firar det med Gökottor och Äggsexor som vi gjorde på 20-talet. Däremot firas det på hundratals platser i landet att det finns alkoholfria zoner för stora och små som gillar att festa men som tycker att alkoholen ibland får ta för stor plats.

Såhär skriver IOGT-NTO:s tidning Accent om årets kampanj:

Kul, positiv och glad. Årets IOGT-NTO – kampanj ”Stor och Liten” som går av stapeln under Folknykterhetens vecka är tänkt att bli färgglad, inbjudande och medryckande.

Tilltalet är familjärt och vänder sig till vanliga människor. Tanken med kampanjen är att fler ska få uppleva roliga saker tillsammans utan alkohol. Som att mamma kan ta barnen på fotbollsmatch utan att behöva konfronteras med alkohol och fylla.

-De senaste tre åren har vi kört ”Stoppa alkovåldet”, som är en ganska arg, tuff och politisk kampanj. Den här gången har vi valt en mjukare approach och vänder oss till allmänheten snarare än politikerna, säger Andrea Lavesson, verksamhetskonsulent på IOGT-NTO.

Hon berättar att idén är sprungen ur den framgångsrika Vit Jul-kampanjen. Ju fler människor som visar att de vill ha alkoholfria platser och tidpunkter, desto lättare blir det också att skapa sådana – utan att gå via politikerna.

-Vi har märkt att många småbarnsföräldrar undviker vissa situationer och miljöer just för att det förekommer alkohol. Vi vill inte förbjuda, men däremot visa på alternativ där alla kan vara med, både gammal och ung. I kölvattnet kommer förhoppningsvis fler människor att tycka som vi.

Kampanjens politiska mål är att stödja ”vita zoner” och alkoholfria mötesplatser. Mötesplatserna kan vara såväl miljöer som perioder, exempelvis graviditet, barns uppväxt, after work, idrott och trafik. Idrotts- och kulturmiljöer ska hållas fria från alkoholförsäljning- och servering.

Förhoppningen är att de som arbetar med generationsöverskridande aktiviteter sätter fokus på familjen så att barn och unga ska känna sig trygga att vara på aktiviteter som musikfestivaler, fotbollsmatcher eller shower.

Under Folknykterhetens vecka kommer ”Stor och Liten” att dela ut flygblad med budskap om en positiv upplevelse – på gator, torg och i tunnelbanan. Ballonger kommer att vara centrala inslag. Den som vill kan sätta upp en kampanjballong i exempelvis ett träd eller ett staket för att visa sitt stöd för en drogfri miljö.

-Det är ett enkelt, roligt och tydligt sätt att engagera sig, konstaterar Andrea Lavesson, som i  år inte kommer att sätta på sig någon kampanj t-shirt.

-Nej, i år har vi valt att binda samman oss som jobbar med detta med en scarf. Den kan man använda som man själv önskar. På huvudet, om handleden eller i fickan.

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gammaldags namn men ny, fräsch kampanj

  1. Josef Boberg skriver:

    Droger är ett elände.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s