Dagens franska

Cyklade till universitetet i morse och blev som vanligt på allt sämre humör allteftersom bilarna tutade på varandra, cyklister prejade andra cyklister och gående gick mot rött så jag nästan körde på dem. Redan före Nybroplan hade jag tranformerats till Häxan Surtant.

Men så fick jag syn på en tröja framför mig i trängseln, en tröja som satt på en cyklist som höll lagom fart ett par meter fram. På tröjans rygg stod det ”Pense à passer du bon temps” – ”Kom ihåg att ha roligt”. Jag kände mig genast gladare. Vilket bra ordspråk! Mycket bättre än aptrista ”Memento mori” – ”Kom ihåg, att du skall dö”. Det ordspråket gör väl ingen glad. Och dör gör man säkert i alla fall om man cyklar sträckan Reimersholme – Frescati tillräckligt ofta, utan att man ens behöver komma ihåg att tänka på det.

Men att komma ihåg att ha roligt – det behöver man däremot påminna sig om i rusningstrafiken. Och annars. Så jag började vissla en knasig sång, struntade i bilarna som tutade och tänkte på vilken underbart fin sommarmorgon det var i Stockholm. Och banne mig om jag inte hade lite kul ändå på väg till jobbet. ”Mindfullness” säger livsstilscoacherna. ”Ha det gôtt” sa Mormor. När hon slog sig ned utanför torpet i Norrlands inland och njöt av nuet brukade hon citera bibeln: ”Här är oss gott att vara. Låtom oss bygga tre hyddor”. Och minsann så kom hon ihåg att ha roligt. Varenda dag i 88 år.

Det här inlägget postades i Franska favoriter. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dagens franska

  1. Bodil skriver:

    Väl värt att minnas! Tack Anna!

Kommentera

