En vit natt med årets musikfest

Fransmännen kallar det för ”une nuit blanche” – en vit natt – när man aldrig går och lägger sig. Ikväll är det läge för det, efter en hård arbetsvecka framför datorn i biblioteken i Paris. Jag anser mig ha förtjänat att få festa hela natten med en Diabolo Menthe (Perrier med mintsaft, djävulsk smak, rolig färg) i ena handen och min gamla väninna Agneta K i den andra. Inramningen blir Fête de la Musique – den årliga musikfesten när Paris fylls av tusentals band som flyttar ut på gatorna. Som en gigantisk spelmansstämma, fast med många fler genrer. Montparnasse fylls av jazz, en av orglarna i Nôtre Dame släpas ut på trottoaren, Marais-kvarteren svänger av kletzmermusik och Hallarna av hårdrock. Fête de la Musique – here I come!   

 

Det här inlägget postades i Franska favoriter. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En vit natt med årets musikfest

  1. Bodil skriver:

    You had me at ”en av orglarna i Nôtre Dame släpas ut på trottoaren”! Galet skönt! Nästa år är jag där!

    • Anna Carlstedt skriver:

      Ja! Vi drar dit ett helt gäng tycker jag! Så kan P-A och du spela och dra in stålar till en bra middag!

Kommentera

