Ökat stolthet och glädje under Pride

Den här veckan är det Pride som gäller i Stockholm. Jag är stolt och glad över att leva i en av världens mest öppna och toleranta städer. Stockholms Pride-festival är lika gammal som min äldste son: Det vill säga att den funnits sedan 1998. När jag ser tillbaka på senaste 13 åren så ser jag att det har gått åt rätt håll: Mera öppenhet och tolerans. Och som på så många andra områden har lagstiftning hjälpt till att knuffa saker i rätt riktning: Numera har även homosexuella personer rätt att gifta sig och att adoptera barn. Bara detta är värt att fira.  

På många sätt är världen fortfarande en mörkare plats för hbtq-personer. Så borde det inte vara 2011. Vi är människor allihopa, och vem av oss kan kliva fram och påstå att vi inte är annorlunda eller speciella på minsta lilla vis? Och detta med annorlunda ligger i betraktarens öga. Vi kan välja att möta sådant vi inte är så vana vid med nyfikenhet.

Efter de förfärliga händelserna i Norge går jag runt med en skrynklig lapp i fickan. På den har jag klottrat citat från Jens Stoltenberg. De citaten äger sin giltighet överallt: De ger oss ork att tända ett ljus i mörkret, i stället för att ge upp. Våld och intolerans finns över allt. Men kärleken finns också.  

På lördag skall jag med stolthet gå i Pride-paraden. Jag skall tänka på alla de som fortsätter kämpa för ökad öppenhet och tolerans. Om du vill läsa mer om Pride så kan du göra det exempelvis i IOGT-NTO:s tidning Accent här.

Om du vill göra ideella insatser under veckan så kan du läsa mera på vår portal för volontärer här.

Hoppas vi ses i paraden.

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

